گروه صنعت و معدن- به دنبال افزایش مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، یک عضو کارگروه حمایت از تولید از بررسی این موضوع در جلسه سه شنبه کمیسیون‌های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس خبر داد. آرمان خالقی با اشاره به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی در این جلسه اظهار کرد: در این جلسه اینکه مشکل تامین منابع مالی واحدهای تولیدی از کجا شروع شده است و راهکارهای تامین آن چیست، مورد بررسی قرار گیرد. وی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به توافقنامه وزارت صنایع و معادن و وزارت اقتصاد برای تامین منابع مالی بخش تولید و تدوین ۲۲راهکار در این رابطه اظهار کرد: در این جلسه که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود، قرار است نمایندگان تشکل‌ها، اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن حضور داشته باشند. آرمان خالقی در ادامه با اشاره به اولویت‌بندی ۱۰گانه کالاها برای دریافت ارز دولتی از سوی وزارتخانه اظهار کرد: لازم است که یک بازنگری در این اولویت‌بندی صورت گیرد و کالاهای غیرضروری از این لیست حذف شود.

عضو کارگروه حمایت از تولید با انتقاد از قرار گرفتن برخی کالاهای غیرضروری در ۱۰ اولویت دریافت ارز دولتی یا ارز حاصل از صادرات گفت: ارز دولتی باید برای تهیه مواد اولیه، قطعات و ماشین‌آلات ضروری که در داخل امکان تهیه و تولید ندارند، اختصاص یابد. وی با بیان اینکه در این اولویت‌بندی خودروهای بالای ۱۸۰۰ سی‌سی یا موز نیز دیده می‌شود، گفت: قرار گرفتن این کالاها در لیست اولویت‌بندی کالاهای مشمول ارز دولتی یا صادراتی قابل قبول نیست؛ هر چند که در اولویت‌های آخر قرار گیرند.

عضو کارگروه حمایت از تولید با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای تامین کالاهای اساسی گفت: باید برای این موضوع از قبل برنامه‌ریزی داشته باشیم نه اینکه مثلاً اگر بازار مرغ با مشکل روبه‌رو شد پول زیادی را به یکباره به این مساله اختصاص دهیم، بلکه باید از قبل به فکر تامین نهاده‌های مرغ باشیم تا با برنامه‌ریزی صحیح، تولید داخل بدون مشکل صورت گیرد. وی ادامه داد: این در حالی است که همان روزی که مشکلی در یک بخش ایجاد می‌شود برای حل آن به فکر چاره‌اندیشی می‌افتیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ اما اگر همان موقع که نرخ ارز افزایش یافت برای امروز برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گرفت، مشکلات فعلی ایجاد نمی‌شد. به گفته وی، دولت باید به گونه‌ای عمل کند که به خاطر دغدغه داخلی واحدهای تولیدی دچار مشکل و تعطیلی نشوند.