گروه انرژی- چند روز از اظهارات وزیر نفت در نمایشگاه نفت مبنی بر سیاست شرق‌گرایی ایران در حوزه انرژی، نگذشته است که خبرهای دریافتی حکایت ازحضور مجدد شرکت‌های آسیایی به خصوص روسی و چینی در صنعت نفت کشور دارد؛ حضوری که از مشارکت در بخش بالادستی نفت و توسعه میادین نفتی تا راه‌اندازی پروژه‌های «ال.ان.جی» و «مینی ال.ان.جی» گسترش یافته است. حال چشم‌انداز افزایش بهای نفت دراین «تمایل وحضور شرقی» موثر بوده است یا دیپلماسی انرژی ایران؟ به گزارش خبرنگار ما، پس از ورود شرکت‌های «لوک اویل»، «سیبور» و «تات نفت» روسیه به طرح‌های مختلف نفت و گازی ایران، حالا شرکت «گازپروم» بیش از سایر شرکت‌ها علاقه‌مند به فعالیت در ایران است؛ به طوری که به تازگی این شرکت برای توسعه میدان «اناران» اعلام آمادگی کرده است.

این شرکت اخیرا تفاهم‌نامه‌ای را نیز برای راه‌اندازی اولین پروژه «مینی ال.ان.جی» در ایران امضا کرده است. به گزارش خبرنگار ما، بعد از افزایش حضور شرکت «گازپروم» نفت روسیه در ایران، حالا یک شرکت دولتی این کشور نیز درصدد حضور در ایران است. به طوری که دفتر نمایندگی شرکت دولتی «زاروبژنفت» روسیه قرار است به زودی به منظور توسعه همکاری‌های نفت و گاز با وزارت نفت ایران در تهران گشایش یابد. در همین حال، «یوینی فشنکو»، مسوول بخش بین‌الملل این شرکت با تاکید بر اینکه شرکت «زاروبژنفت» روسی در بخش‌های اکتشاف، حفاری، استخراج، طراحی پالایشگاه و پالایش نفت آماده همکاری با وزارت نفت ایران است، تصریح کرد: «همچنین گفت‌وگو و مذاکراتی با طرف‌های ایرانی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران انجام شده است.»

به گزارش خبرنگار ما، در کنار افزایش حضور روس‌ها در ایران، شرکت‌های چینی نیز از قافله حضور در پروژه‌های نفتی و گازی ایران عقب نمانده اند. به طوری که با وجود تعلیق موقتی ساخت پنج کارخانه «ال.ان.جی» ایران در پارس جنوبی و پارس شمالی، اخیرا قراردادی با شرکت «سی.‌یی.پی.‌ای» (CEPA) چین به منظور ساخت یک کارخانه دومیلیون تنی تولید گاز مایع در قشم ظاهرا به ارزش ۵/۲ تا ۳ میلیارد دلار امضا شده است.

به گزارش خبرنگار ما، اگر چه شرکت‌های شرقی تاکنون وعده‌ها و توافقنامه‌های متعددی را با تهران امضا کرده‌اند، اما ورود سرمایه و تکنولوژی این شرکت‌ها به سختی صورت می‌گیرد و خیلی از آنها فقط روی ورق مانده است.کارشناسان نفتی معتقدند که تنوع در مشتریان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که خواهان حضور در طرح‌های نفت و گاز هستند، زمینه اجرای بهنگام برنامه‌ها با هزینه اندک را فراهم می‌کند.