گروه انرژی - نخستین چاه نفتی ایران تا اسفند ماه ۹۰ در دریای خزر به بهره‌برداری می‌رسد. ایران به علت عدم تجربه کافی برای بهره‌برداری از میدان‌های نفتی دریای خزر مجبور به استفاده از شرکت‌های خارجی شده است. این در حالی است که مدیر بخش اکتشافات شرکت ملی نفت ایران به علت حساس بودن مساله، از افشای نام این شرکت خارجی خودداری کرد. میزان ذخایر نفتی دریای خزر بیش از ۱۷ تا ۳۳ میلیارد بشکه برآورد شده است. دریای خزر همچنین بیش از ۸ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی دارد.

مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: «با اتمام عملیات حفاری نخستین چاه نفتی ایران در دریای خزر تا اسفند سال جاری، بهره‌برداری‌ از این چاه آغاز خواهد شد.»

به گزارش «فارس»، «محمودمحدث» در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرد: «عملیات حفاری نخستین چاه نفتی ایران در دریای خزر تا ماه مارس آینده (اسفند سال جاری) به پایان خواهد رسید تا ایران نیز از سایر همسایگان خود در دریای خزر برای بهره‌برداری از ذخایر نفتی این دریا عقب نماند.» «محدث» تاکید کرد: «ایران بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای حفاری این چاه نفت در دریای خزر و تاسیس سکوی نفتی در منطقه سرمایه‌گذاری کرده است. این چاه به طور نسبی آماده بهره‌برداری است؛ ولی شرکت ملی نفت ایران قصد دارد تا سه ماه نخست ۲۰۱۲ این پروژه را به صورت کامل تکمیل کند.» وی افزود: «دریای خزر از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است. به دلیل اهمیت ژئوپولیتیک منطقه اکتشاف نفت و گاز در دریای خزر از اهمیت زیادی برای شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و از مهم‌ترین اولویت‌های ما خواهد بود.»