معاون وزیر نفت با اشاره به کمبود خوراک «اتان» برای راه‌اندازی پتروشیمی «کاویان» تولید تجاری محصول در این مجتمع پتروشیمی را در گروی راه‌اندازی فازهای ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی اعلام کرد. عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با «مهر» درباره آخرین وضعیت بهره برداری از فاز اول خط لوله اتیلن غرب با بیان اینکه هم اکنون ساخت این خط لوله پتروشیمیایی از عسلویه تا کرمانشاه حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد، گفت: با مصوبات سال گذشته هیات دولت مقرر شده است که یکسری انشعابات جدید برای خط لوله اتیلن غرب در نظر گرفته شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایجاد انشعابات جدید خط لوله اتیلن غرب متناسب با پیشرفت واحدهای مسیر این خط لوله و توسعه صنایع پایین دستی ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: هم اکنون راه‌اندازی فاز اول خط لوله اتیلن غرب در مرحله پیش راه‌اندازی قرار دارد که به زودی اتیلن تولیدی پتروشیمی مروارید به این خط لوله تزریق خواهد شد. این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اعلام اینکه مطابق با برنامه زمان‌بندی واحد اول پتروشیمی کاویان با ظرفیت یک میلیون تن تا شهریور ماه امسال در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اظهار داشت: همچنین واحد دوم این مجتمع پتروشیمی تا آبان ماه سال جاری به تولید می‌رسد.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات راه‌اندازی مجتمع پتروشیمی کاویان را کمبود خوراک اتان در منطقه عسلویه عنوان کرد و افزود: قرار است اتان مورد نیاز مجتمع پتروشیمی کاویان از طریق فازهای جدید پارس جنوبی تامین شود.

بیات با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی چهار فاز جدید ۱۵ تا ۱۸ پارس‌جنوبی امکان تامین خوراک پتروشیمی کاویان وجود دارد، تبیین کرد: تا زمان راه‌اندازی این چهار فاز مشترک گازی باید با مدیریت اتان منطقه عسلویه امکان تامین خوراک این واحد پتروشیمیایی فراهم شود.

خوراک پتروشیمی‌های مسیر خط لوله اتیلن غرب در فاز اول از طریق پتروشیمی کاویان (الفین ۱۱) به ظرفیت ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تن و پتروشیمی مروارید با تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن اتیلن در سال تامین شود.

پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری نهایی از خط لوله اتیلن غرب و ساخت ۱۱ مجتمع پتروشیمی در مسیر این خط لوله در مجموع بیش از سه میلیون و ۵۰۰ تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی ایران افزوده شود.