بزرگ‌ترین معدن طلای ایران موسوم به زرشوران از ذخیره قطعی ۴ میلیون تنی برخوردار است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ معدن طلای شهرستان تکاب با عیار ۸۱/۵ گرم در تن از ۴ میلیون تن ذخیره قطعی برخوردار است. رییس سازمان صنایع و معادن استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر اظهار کرد: «‌نتایج به دست آمده از عملیات اکتشاف از این معدن که توسط ایمیدرو انجام شده، نشان می‌دهد میزان ذخیره احتمالی در این معدن به ۷ میلیون تن می‌رسد.»

«مهدی داداشی زین الدین» همچنین درباره اکتشافات انجام شده در مناطق مختلف این استان گفت: «در حال حاضر میزان ذخایر طلا در مناطق معدنی آذربایجان غربی به ۱۰۰ تن می‌رسد، این در حالی است که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی در شهرستان‌های ماکو،‌ سلماس،‌ شاهین دژ، ‌سردشت و ... میزان ذخیره از رقم فوق نیز فراتر می‌رود.»

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان غربی رتبه نخست کشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد، افزود: «با احداث واحد فرآوری و استحصال طلا در معدن زرشوران تکاب سالانه ۳۶۰۰ کیلوگرم شمش طلا و بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم نقره در آن تولید خواهد شد.»