گروه انرژی- فعلا هند نفت می‌خرد، اما پول نمی‌دهد. این مشکل ما است یا دهلی؟

در حالی که چند روز از تعیین مکانیسم جدید ارزی برای پرداخت پول نفت وارداتی هند از ایران می‌گذرد، اما هنوز این پول پرداخت نشده است. پس از تصمیم بانک مرکزی هند در دسامبر سال ۲۰۱۰ (آذرماه امسال) مبنی بر ممنوعیت کلیه مبادلات ارزی شرکت‌های هندی با ایران در چارچوب مکانیسم اتحادیه پایاپای پولی آسیا، مقام‌های ارشد دهلی‌نو از دستیابی به توافق نهایی با مقام‌های تهران برای پرداخت پول نفت از طریق بانک «ئی.آی.اچ»‌ هامبورگ خبر دادند. این در حالی است که بر اساس گزارش «فارس» به نقل از بیزینس استاندارد، هند هنوز اقدامی‌در این زمینه انجام نداده است.

در همین حال، یک روزنامه هندی با اشاره به موافقت هند برای پرداخت پول نفت ایران از طریق بانک ‌هامبورگ نوشت: «آمریکا در این زمینه شدیدا به دهلی‌نو اعتراض کرده است.»

روزنامه «ایندین اکسپرس» در این گزارش اعلام کرد: «بانک مرکزی هند از دولت این کشور خواسته است تا از عدم مخالفت آمریکا با پرداخت پول نفت ایران از طریق بانک «ئی.آی.اچ» آلمان اطمینان حاصل کند. این بانک آلمانی با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو است، اما به هیچ وجه از سوی اتحادیه اروپا و سازمان ملل تحریم نشده است. اما واشنگتن اعلام کرده است دولت آمریکا نمی‌تواند این واقعیت را بپذیرد که بانکی در اروپا می‌خواهد واسطه پرداخت پول نفت وارداتی هند از ایران شود.»