گروه صنعت و معدن- مدیر انرژی ستاد تحول صنایع با اشاره به اعلام برخی اعتراضات از سوی تعدادی از واحدهای صنعتی در مورد قبوض جدید برق و گاز گفت: از‌این واحدها خواسته‌ایم تا قبض‌های جدید و قدیم خود را برای بررسی و اصلاح به وزارت صنایع ارائه دهند. علی نبوی در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس» اظهار داشت: بر اساس توافق وزارت صنایع و نیرو، مابه‌التفاوت قیمت برق صنایع در هر ماه از سوی وزارت صنایع به حساب وزارت نیرو واریز می‌شود و‌این رقم از اسفندماه به صورت اقساطی از واحدهای صنعتی دریافت خواهد شد.

وی با بیان ‌اینکه فهرست صنایع برخوردار از خط اعتباری انرژی روز گذشته از سوی وزارت صنایع به وزارت نیرو ارائه شده است، گفت: به اندازه مابه‌التفاوت قیمت برق صنایع برخوردار از خط اعتباری انرژی در دی و بهمن ماه از سوی وزارت صنایع به حساب وزارت نیرو واریز شده است. به گفته نبوی، پرداخت اقساطی مابه‌التفاوت نرخ برق توسط واحدهای صنعتی برای دی‌ و بهمن از ماه اسفند آغاز خواهد شد. اما در واکنش به اعتراض برخی صنعتگران در خصوص قبوض گران برق وزیر نیرو با بیان‌اینکه صنایع متوسط اگر دقت لازم را انجام ندهند، متوسط قیمت هر کیلووات ساعت بیش از قیمت تعیین شده توسط دولت خواهد بود، گفت: وزارت نیرو و وزارت صنایع برنامه‌هایی را برای راهنمایی صنعتگران به منظور کم کردن نرخ هر کیلووات ساعت مصرفی تنظیم کرده‌اند.

مجید نامجو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به‌این سوال که برخی صنایع معتقد هستند در مواردی متوسط قیمت برق آنها نه ۴۰ تومان، بلکه حتی بالاتر از ۱۰۰ تومان محاسبه شده است، افزود: حدود ۹۰ درصد مصرف انرژی برق در بخش صنعت به واحدهای بزرگ تعلق دارد که متوسط برق آنها حدودا ۳۵۰ ریال می‌باشد که کمتر از میانگین قیمت انرژی تعیین توسط دولت است. وی ادامه داد: ۱۰ درصد باقیمانده مصرف انرژی در بخش صنعت مربوط به دیگر صنایع متوسط و کوچک است که اگر دقت‌های لازم را به عمل نیاورند، قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی پیش از قیمت متوسط تعیین شده خواهد شد. نامجو تاکید کرد: وزارت نیرو و وزارت صنایع برنامه‌هایی را برای راهنمایی صنعتگران به منظور کم کردن نرخ هر کیلووات ساعت مصرفی تنظیم کرده‌اند که به زودی از صدا و سیما پخش خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد: کلیات‌این اقدامات، کاهش قدرت ترانس‌های اختصاصی در حد به اضافه و منهای ۱۰ درصد، مصرف ماهانه که فقط با اعلام کتبی مشترک به شرکت‌های برق منطقه‌ای یا شرکت‌های توزیع مربوط اقدام خواهد شد.

نامجو به دیگر اقدام وزارت نیرو و وزارت صنایع اشاره کرد و گفت: انتقال مصرف انرژی از ساعات اوج بار به میانباری و کم باری درحد ۵۰ درصد مصرف نیز می‌تواند کاهش قابل ملاحظه‌ای در نرخ برق صنایع کوچک و متوسط‌ایجاد نماید.

وی تصریح کرد: بنابر محاسبات انجام شده در وزارت نیرو با انجام‌این اقدامات ظرف مدت کوتاهی نرخ برق‌این صنایع هم به نرخ متوسط برق صنایع یعنی ۴۰۰ ریال نزدیک خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.