رییس‌جمهور ونزوئلا در ادعای جدیدی اعلام کرد که حجم ذخایر نفتی این کشور با افزایش ۵۰ درصدی به ۲۵۳ میلیارد بشکه رسیده و این کشور به بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی جهان تبدیل شده است. به گفته «هوگو چاوز» این افزایش ذخایر نفتی با انجام عملیات اکتشاف در میدان نفتی «اورینوکو» به دست آمده است.

بر اساس گزارش «فارس» به نقل از «رویترز» در حالی کاراکاس ادعای جدیدی را در مورد افزایش ذخایر نفتی خود مطرح می‌کند که بسیاری از محافل نفتی، حجم ذخایر نفتی این کشور را حتی کمتر از ۱۷۲ میلیارد بشکه می دانند. در ماه مه ۲۰۱۰ دولت ونزوئلا اعلام کرده بود، ذخایر نفتی این کشور به ۱۷۲ میلیارد بشکه رسیده است که بنا بر ادعای «چاوز» این رقم حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

در این بین، «گوستاوو کرونل»، کارشناس ارشد انرژی و رییس پیشین شرکت نفت دولتی ونزوئلا تاکید کرد: «افزایش سریع ذخایر نفتی ونزوئلا طی ماه های اخیر از نظر فنی غیرممکن است.»

وی افزود: «اطلاعات و آماری که دولت ونزوئلا در خصوص ذخایر نفتی کشور اعلام می کند با واقعیت تطبیق ندارد و این مساله از نظر فنی امکان‌پذیر نیست.» «کرونل» افزود: «هدف چاوز از اعلام افزایش چشمگیر ذخایر نفتی ونزوئلا بیشتر سیاسی است و وی قصد دارد قدرت سیاسی ونزوئلا را در منطقه و جهان افزایش دهد.»

به گزارش خبرنگار ما، حتی اگر ادعای رییس‌جمهور ونزوئلا در مورد افزایش ذخایر نفتی این کشور تا سطح ۲۵۳ میلیارد بشکه درست باشد، باز عربستان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی است. چرا که بر اساس سایت اوپک میزان ذخایر نفتی این کشور تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۶۴ میلیارد بشکه اعلام شده است.