گروه انرژی- هیاتی از مقامات هند به منظور مذاکره در مورد رفع مشکل‌ایجاد شده در پرداخت وجوه حاصل از صادرات نفت‌ایران به دهلی نو، جمعه (فردا) به تهران می‌آیند. به دنبال تصمیم اخیر بانک مرکزی هند مبنی بر ممنوعیت مبادلات تجاری‌این کشور با ‌ایران بر پایه دلار، این هیات که متشکل از اعضای وزارت نفت و وزارت اقتصاد هند است، به منظور جایگزین کردن واحد پول دیگری به جای دلار با مقامات‌ایران بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

بر اساس گزارشی که از سوی خبرگزاری «فارس» منتشر شده در یکی دو هفته اخیر خبر دستورالعمل بانک مرکزی هند در مورد ممنوعیت مبادلات دلاری و یورویی با ایران شدیدا در رسانه‌های جهان به خصوص رسانه‌های هندی خبرساز شد. اصلی‎ترین دلیل حساسیت این مساله به مبادلات ۱۲ میلیارد دلاری نفتی ایران و هند در قالب اتحادیه پایاپای آسیایی باز می‌گشت.

کشورهای عضو این اتحادیه توافق کرده‌اند مبادلات خود را به صورت کالا به کالا و پایاپای انجام دهند و در انتهای هر دوره ماهانه کاری، باقیمانده این مبادله را به صورت نقدی تسویه حساب کنند.

در‌این بین، طبعا حجم بالای صادرات نفت ایران به هند و محاسبه باقیمانده حساب بالای ناشی از این مبادله نفتی به دلار یا یورو، با تصمیم بانک مرکزی هند اختلالات جدی در مبادلات هند و ایران در قالب این اتحادیه ایجاد کرده است. اختلالاتی که دامنه آن از قطع صادرات نفت ایران به هند تا مشکلات جدی برای صنعت پالایشگاهی هند را در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر، تاثیر این تصمیم در اقتصاد هند نیز جدی است؛ چنانکه رسانه‌های هندی در دو هفته‌ای که از‌ این تصمیم گذشته است، صدها خبر و تحلیل‌ متنوع را در خصوص تاثیر این اقدام بانک مرکزی هند بر اقتصاد ملی این کشور منتشر کرده‌اند و جوانب مختلف این مساله را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. حالا مقامات‌ این کشور تصمیم گرفته‌اند برای حل‌ این موضوع با مقامات‌ایران مذاکره کنند.

به نظر برخی از کارشناسان از آنجایی که هند تا سال ۲۰۱۵ دچار بحران انرژی خواهد شد و ‌ایران نیز بهترین گزینه در مبادلات نفت و گاز برای‌این کشور به شمار می‌رود، مقامات هندی ناچارند که برای حل‌این موضوع در کشورشان با مقامات ‌ایران بر سر جایگزینی واحد پولی مبادلات تجاری، به توافق برسند.

در همین حال، معاون وزیر دارایی هند نیز از آمادگی کشورش برای پرداخت پول نفت ایران با ین، یورو و یا درهم امارات خبر داده و گفته است: «هیات هندی برای حل اختلاف ارزی دو کشور جمعه وارد تهران می‌شوند.» به گزارش «رویترز»، «گوپالان» در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «هیاتی متشکل از مقام‌های وزارت دارایی، بانک مرکزی و بانک دولتی هند قرار است روز ۱۴ ژانویه (فردا) به تهران سفر کنند و راهکارهای حل مشکل در پرداخت پول نفت ایران را با مقام‌های تهران بررسی کنند.»

وی افزود: «ما گزینه‌های یورو، ین و درهم امارات را روی میز داریم و می‌توانیم بر اساس این ارزها پول نفت ایران را پرداخت کنیم.» وی گفت: «هند در شرایط کنونی روپیه را به عنوان گزینه ای برای پرداخت پول نفت ایران در نظر ندارد.»

بر اساس‌این گزارش، پس از تصمیم بانک مرکزی هند مبنی بر متوقف شدن کلیه مبادلات نفتی شرکت‌های هندی با ایران در چارچوب مکانیسم اتحادیه پایاپای آسیایی مشکلات زیادی برای شرکت‌های هندی برای واردات نفت از ایران ایجاد شده است. از سال ۱۹۷۴ میلادی مبادلات نفتی ایران و هند در چارچوب این اتحادیه انجام شده است. به اعتقاد کارشناسان، فشارهای بین‌المللی تاثیر زیادی در تصمیم اخیر بانک مرکزی هند داشته است.