تغییر مدیر بزرگ‌ترین شرکت پیمانکاری در ایران

گروه انرژی- به دنبال تغییر مدیرعامل شرکت کارفرمای پارس‌جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین منطقه گازی خاورمیانه در هفته گذشته‌، مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت پیمانکار پارس‌جنوبی هم دیروز تغییر کرد. در ادامه تغییرات مدیریتی در سطح مدیران شرکت‌های مرتبط با پارس جنوبی، با موافقت وزیر نفت، «محمدجواد شمس» به عنوان مدیرعامل جدید شرکت پتروپارس جایگزین «غلامرضا منوچهری» شده است. این دومین تغییر مدیریتی در حوزه پارس‌جنوبی است. چهارشنبه هفته گذشته هم وزیر نفت با صدور احکامی به صورت مستقیم مدیران عامل جدید شرکت نفت و گاز پارس (شرکت کارفرمای پارس‌جنوبی‌) و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را منصوب کرده بود. بر این اساس، «موسی سوری» و «پیروز موسوی» به ترتیب به عنوان مدیران عامل جدید نفت و گاز پارس و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منصوب شده بودند. حالا در دومین تغییر «شمس» مدیرعامل پترو‌پارس شد. وی پیش از این، مدیر طرح توسعه فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس بوده است. شرکت پتروپارس در سال ۱۳۷۷ با هدف توسعه میدان گازی پارس جنوبی تشکیل شد. به طوری‌که اولین پروژه این شرکت نیز توسعه فاز یک میدان گازی پارس جنوبی بود. بعد از آن نیز این شرکت، در عملیات توسعه فازهای ۴ و ۵، و ۶ تا ۸ پارس جنوبی نیز حضور داشت.

امادر حال حاضر نیز پتروپارس عهده‌دار توسعه فازهای ۱۲ (معادل سه فاز) و ۱۹ پارس‌جنوبی و میدان گازی «کیش» است. از سوی دیگر، پتروپارس در ونزوئلا نیز فعالیت‌هایی داشته است. به طوری که این شرکت یکی از سهامداران طرح توسعه میدان نفتی «دوبوکوبی» ونزوئلا است که فراز و نشیب‌های زیادی را در رابطه با توسعه این میدان داشته است.به دلیل حجم پروژه‌های انجام شده و در دست اجرای این شرکت در پارس جنوبی، این شرکت را یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین پیمانکار این میدان مشترک گازی می‌دانند.

این شرکت توسط شرکت سرمایه‌گذاری نفت در ایران ثبت گردید. در حال حاضر نیز ۱۰۰ درصد سهام شرکت پتروپارس متعلق به شرکت «نیکو» از شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت ایران است. هرچند قرار بود، این شرکت در قالب اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شود، اما تعهدات این شرکت و پروژه‌های در دست اجرا مانع از اجرایی شدن این برنامه در موعد مقرر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی، چون بخش عمده سهام پتروپارس به شرکت «نیکو» تعلق دارد، حکم «شمس» توسط «احمد قلعه بانی»، رییس هیات مدیره شرکت «نیکو» صادر شده است. از سویی «غلامرضامنوچهری» هم مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت شد.

شرکت پتروپارس در دوره ۱۲ ساله فعالیت خود ۵ مدیر عامل را به خود دیده و «شمس»، ششمین مدیرعامل پتروپارس محسوب می شود.