گروه انرژی- براساس برخی گزارش‌های خارجی مغرضانه، افزایش ذخیره نفت ایران در نفتکش‌ها حاکی از کاهش فروش نفت ایران در بازار‌های جهانی به دلیل آثار تحریم‌های تجاری و بالا بودن قیمت نفت ایران است، اما یک منبع آگاه، درباره این گونه گزارش‌ها به خبرگزاری معتبر «پلاتز» اعلام کرد که ایران نفت ذخیره‌ای قابل توجهی روی آب ندارد. نشریه «پلاتز» طی گزارشی اعلام کرد که‌ایران ذخایر ۲۰ میلیون بشکه‌ای نفت شناور خود در نفتکش‌ها را به نزدیک صفر رسانده است. بر اساس این گزارش به نقل از منابع بازار نفت، ایران بخش زیادی از نفت ذخیره شده در نفتکش‌ها را تا پایان سال ۲۰۱۰ فروخته یا به مصرف داخلی رسانده و تنها مقدار کمی نفت در نفتکش‌های شناور باقی مانده است.

به گزارش «فارس» به نقل از این نشریه، اواسط دسامبر سال ۲۰۱۰ (آذرماه) بود که منابع آگاه بازار نفت اعلام کردند که ایران بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت خام ذخیره شده در نفتکش‌های شناور در اختیار دارد که فروش نرفته است. «پلاتز» در ادامه گزارش خود مدعی شد: «بالا بودن قیمت نفت‌ایران نسبت به سایر نفت‌های منطقه و اعمال محدودیت‌های مالی از سوی آمریکا و غرب برای مبادلات نفتی موجب شده تا تهران بخش زیادی از نفت خود را به علت عدم فروش در نفتکش‌های شناور در دریا ذخیره کند .»

بانک مرکزی هند نیز اخیرا کلیه مبادلات نفتی با‌ایران در چارچوب مکانیسم اتحادیه پایاپای آسیایی را ممنوع اعلام کرده است. کلیه مبادلات ارزی در‌این چارچوب بر مبنای یورو و دلار انجام می‌شود.

این گزارش در حالی منتشر شده که شرکت ملی نفت‌ایران ضمن رد شایعه کاهش صادرات نفت‌ایران اعلام کرد: «روند صادرات نفت‌ایران به هند و سایر بازارهای بین‌المللی

در وضعیت عادی است و هیچ گونه نفت ذخیره شده‌ای وجود ندارد.»

«احمد قلعه بانی»، مدیرعامل شرکت ملی نفت‌ایران تاکید کرد: «گزارش‌های مربوط به کاهش صادرات نفت‌ایران درست نیست. ذخایر ۲۱ میلیون بشکه‌ای نفت خام فروش نرفته‌ایران هیچ گونه وجود خارجی ندارد.»

به گفته وی، تصمیم اخیر بانک مرکزی هند هیچ تاثیری بر صادرات نفت‌ایران به‌ این کشور نداشته و به زودی مکانیسم جدیدی برای پرداخت پول نفت‌ایران تنظیم خواهد شد.

وی گفته بود: «مذاکرات با مقام‌های هندی برای حل ‌این مشکل ادامه دارد.»