گروه انرژی- تهران یک بار دیگر تحریم های نفتی خودساخته غرب را دور زد. به دنبال قطع صادرات نفت ایران به هند، معاون بین‌الملل وزارت نفت خبر داد که طرفین با تغییر ارز معاملاتی در مبادلات نفت، مشکل را رفع کردند. «احمد خالدی» عنوان کرد که با تغییر ارز معاملاتی در قالب اتحادیه پایاپای آسیایی از یورو و دلار به دیگر ارزها، مشکلی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند، ایجاد کنند، حل شده و خللی در صادرات نفت ما به هند به وجود نیامده است.

وی در گفت‌وگو با «فارس»، اظهار کرد: «۱۰ یا ۱۱ کشور آسیایی در قالب اتحادیه‌ای «سی یو» یا اتحادیه پایاپای آسیایی با هم موافقت کردند که مبادلات خود را به صورت پایاپای انجام دهند.»

وی افزود: «در مبادلات این اتحادیه هیچ ارزی مبادله نمی‌شود و مبادلات در حساب‌های فی ما بین انجام شده و ماه به ماه مازاد مبادلات که هر ماه ممکن است به نفع یکی از طرح‌ها در مبادلات دوجانبه تمام شود، باید به این کشور پرداخت شود.»

معاون بین‌الملل وزارت نفت اضافه کرد: «این مازاد در مبادلات هند و ایران که نفت هم نقش مهمی در آن دارد، به یورو و دلار وجود داشته است و برای اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی ها برای آن مشکل ایجاد نکنند، گفتیم که آن را به ارز‌های دیگر مانند ین ژاپن، درهم امارات، یا دیگر واحدهای پولی تبدیل کنیم.»

مجادله اقتصادی میان هند و ایران در شرایطی بالا گرفته بود که هیچ یک از طرفین، خبر قطعی از فرجام آن نمی‌دادند. خبرگزاری «رویترز» پیش از انتشار خبر رفع مشکل صادرات نفت ایران به هند، اعلام کرده بود : «ایران در واکنش به خودداری دهلی نو از ارائه تسهیلات ارزی فروش نفت خام خود را به این کشور متوقف کرده است.»، پایگاه خبری «ای.ان.آی» هند گزارش کرده بود : «مشکل خرید نفت از ایران، شرکت های هندی را با بحران مواجه کرد.» و مدیرعامل شرکت ملی نفت در واکنش به خبر قطع صادرات نفت خام ایران به هند گفته بود: «این خبر صحت ندارد.» به گزارش خبرنگار ما، هفته گذشته بانک مرکزی هند اعلام کرد که از این پس برای خرید نفت خام از ایران تسهیلات بانکی به شرکت‌های هندی پرداخت نخواهد کرد و ضمانت ارزی و اعتبارات لازم برای این کار را تامین نمی‌کند.

براساس اعلام بانک مرکزی هند، پرداخت‌های مالی مربوط به واردات نفت از ایران از این پس در چارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی صورت نخواهد گرفت. به این ترتیب پرداخت‌های مالی برای واردات نفت و گاز از ایران باید در یک سیستم بانکی خارج از این اتحادیه انجام شود.