وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان و «سرگئی شماتکو»، وزیر انرژی روسیه، یادداشت تفاهمی را برای پیگیری پروژه‌های مشترک و همکاری در بخش نفت و گاز به امضا رساندند. به گزارش «موج» به نقل از پاکستان داون، این تفاهم نامه، مکانیزم و خواستگاه‌های دو کشور برای گسترش همکاری‌ها در زمینه استخراج نفت و گاز، احداث خطوط لوله ترانزیت گاز طبیعی، انتقال تکنولوژی و دیگر زمینه‌های منافع مشترک را در بر می‌گیرد.

دولت روسیه قصد دارد در ژانویه آینده گروهی از کارشناسان را به پاکستان اعزام کند تا در ملاقات با همتایان خود به مطالعه اطلاعات، چارچوب قانونی و سیاست دو کشور با دید توسعه نقشه پروژه‌های همکاری بپردازند.

«سرگئی شماتکو»، وزیر انرژی روسیه در این دیدار پیشنهاد توافقنامه چارچوب میان دولتی را برای افزایش روابط و همکاری میان دو کشور را ارائه کرد. وی همچنین از تمایل روسیه برای احداث و سرمایه گذاری در پروژه خط لوله‌گازی ایران- پاکستان و پروژه خط لوله گازی ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند خبر داد.

«شماتکو» خواستار شرکت در سرمایه‌گذاری مشترک توسعه‌ای با شرکت توسعه نفت و گاز و استخراج و توسعه پروژه‌های اکتشافی پاکستان شده و پیشنهاد ارائه تکنولوژی و سرمایه‌گذاری با این هدف را طرح کرده است.