دولت و مجلس برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، توسعه فعالیت‌های اکتشافی، ساخت دو پالایشگاه جدید، تدوین سند بالادستی انرژی، اختصاص دو درصد درآمدهای نفتی به مناطق نفت و گازخیز و افزایش ضریب بازیافت مخازن در چهار ماده پیش نویس برنامه پنجم توسعه به توافق رسیدند. یکی از مهم‌ترین محورهای صنایع نفت و گاز در برنامه پنجم توسعه افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور بوده است و با موافقت نمایندگان مجلس زمینه برای افزایش روزانه یک میلیون بشکه تولید نفت و ۲۵۰ هزار بشکه تولید گاز طبیعی تا سال ۱۳۹۳ فراهم شده است. بر اساس گزارشی که خبرگزاری «مهر» منتشر کرده، بر اساس ماده ۱۱۸ پیش‌نویس برنامه پنجم توسعه نمایندگان مجلس ضمن موافقت با پیشنهادات وزارت نفت خواستار افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز ایران با محوریت توسعه میادین مشترک هیدروکربوری و به ویژه پارس جنوبی شده‌اند.استفاده از انواع روش‌های اکتشاف، توسعه، تولید نفت و گاز، انتشار اوراق مالی ریالی و ارزی در داخل و خارج بدون تضمین دولت، استفاده از روش بیع متقابل با رعایت اصول قانون برنامه چهارم توسعه هم از مهم‌ترین پیشنهادات مجلس در این بخش به شمار می‌رود. یکی دیگر از توافقات مجلس و دولت توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در تمامی مناطق ایران (به استثنای استان‌های خوزستان، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد) بوده است. در ماده ۱۱۹ پیش‌نویس برنامه پنجم توسعه توافق شده در این مناطق فعالیت‌های اکتشافی با ریسک پیمانکار برای تامین هزینه‌های اکتشافی در قالب قرارداد اقدام و در صورت کشف میادین تجاری نفت و گاز هزینه‌های توسعه از محل فروش محصولات تولیدی میدان بازپرداخت شود.هفته گذشته پس از توافق مجلس و دولت برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه این توافقات برای توسعه صنایع پایین دستی این صنعت استراتژیک همچون ساخت و توسعه پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی هم حاصل شد.

به طوری که دو طرف در ماده ۱۲۰ پیش نویس قانون برنامه پنجم توسعه برای ساخت پالایشگاه‌های میعانات گازی «ستاره خلیج فارس» و «پارس شیراز» به منظور افزایش به ترتیب ۳۶۰ و ۱۲۰ هزار بشکه ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی به توافق نهایی دست یافته‌اند.

همچنین با موافقت اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخی از مفاد ماده ۱۲۱ پیش‌نویس برنامه پنجم توسعه برای اجرا به تصویب رسیده است.

بر این اساس راه‌اندازی سامانه یکپارچه کنترل و اندازه‌گیری میزان تولید، فرآورش، انتقال، پالایش، توزیع و صادرات نفت خام، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی حداکثر تا پایان سال دوم برنامه پنجم توسعه به وزارت نفت تکلیف شده است. یکی از مهم‌ترین تکالیف واگذار شده به دولت در برنامه پنجم توسعه سند ملی راهبردی انرژی کشور را به عنوان سند بالادستی بخش انرژی برای یک دوره زمانی ۲۰ و پنج ساله تا پایان سال اول برنامه تدوین و به اطلاع مجلس برساند.

براساس این مصوبه مجلس، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف شده‌اند با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و هماهنگی معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری در مدت یکسال، سند ملی راهبردی انرژی را به تصویب هیات دولت برسانند.

در همین حال به ‌منظور افزایش ظرفیت نفت قابل استحصال مخازن هیدروکربوری تا پنج سال آینده باید سالانه یک درصد ضریب بازیافت مخازن افزایش یابد. افزایش سالانه ۲۰ درصدی خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) در خلیج‌فارس و دریای عمان، اختصاص سالانه دو درصد از محل درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز را به‌ ترتیب یک سوم به استان‌های نفت ‌خیز و گاز خیز، دو سوم شهرستان‌ها و مناطق کمتر توسعه ‌یافته، برای اجرای برنامه‌های عمرانی در قالب بودجه‌های سنواتی از دیگر تکالیف دولت در این ماده است.