گروه انرژی- به دنبال انتشار گزارشی در هشتم ماه جاری از صدور قبض‌های گران در فصل گرم سال از سوی مشترکان (مخاطبان روزنامه) و انتقاد نسبت به عدم اطلاع‌رسانی در خصوص افزایش یک‌باره بهای قبوض، شرکت ملی گاز با ارسال جوابیه‌ای به این گزارش، اقدام به اطلاع‌رسانی کرده است. محور پرسش اصلی این گزارش که با تیتر «فرمول مبهم مشترکان پر مصرف گاز» در روز هشتم ماه جاری به چاپ رسید این بود که از نیمه دوم امسال همزمان با اعمال جرایم جدید برای مشترکان پرمصرف، آیا جرایم مشترکان با ضریب ۹۰ تومان محاسبه می‌شود که قبض‌های ۸ و ۱۲ میلیون تومانی به دست مشترکان رسیده است؟» حال شرکت گاز در مثال پاسخ خود به این گزارش از نرخ جدیدی سخن می‌گوید که باز هم به صراحت اعلام نشده است. (... برای مازاد مصرف نرخ جدیدی اعمال می‌شود...) همچنین در این پاسخ آمده است که از سال ۱۳۸۵ تاکنون در خصوص طرح پلکانی گاز اطلاع رسانی شده است. در صورتی که محور گزارش «گروه انرژی» درباره نبود اطلاع‌رسانی به مصرف کنندگان پر مصرف از نرخ‌های جریمه در فصل گرم سال و نحوه ضریب افزایش و فرمول آن است، حال پاسخ شرکت گاز با عنوان «نحوه محاسبه جریمه مشترکان پر مصرف گاز» را بخوانید:

«بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۸۵ در راستای اجرای ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ایران، طرح پلکانی گاز در بخش خانگی به مرحله اجرا درآمد. به طوری که قیمت گاز برای مشترکینی که دارای مصرف کمتر از الگوهای تعریف شده در مناطق مختلف آب و هوایی باشند، قیمت گاز ثابت مانده و برای مشترکین خانگی که دارای مصارفی مازاد بر الگوهای تعریف شده هستند قیمت گاز به صورت پله ای افزایش می‌یابد.

لازم به یادآوری است که این طرح از سال ۱۳۸۵ تاکنون در حال اجرا است و از طریق رسانه‌های مختلف طی سالهای گذشته به ویژه در ماه‌های سرد سال به شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی انجام شده است.

با توجه به عملکرد برخی از مشترکین پرمصرف در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ که نشان می‌دهد حدود ۱۰ درصد خانوارها با ۳۲ درصد مصرف خارج از الگو عمل کرده‌اند اثر بخشی جرایم برای مشترکین پرمصرف در حد قابل قبول نبوده است بنابراین بر اساس مطالعات انجام شده و با تصویب هیات محترم دولت از ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۸۹ به منظور جلوگیری از مصارف غیرضروری و خارج از الگو جرایم تا حدی افزایش یافت تا مشترکین پر مصرف انگیزه لازم جهت تعدیل مصرف و به‌کارگیری شیوه‌های مناسب را داشته باشند.

بر اساس طرح پلکانی در ۷ ماهه اول سال و ۵ ماهه آخر سال در ۵ منطقه آب و هوایی کشور الگوهای مصرف برای هر واحد خانگی در هر ماه تعیین شده است و خانوارهایی که دارای مصرف در حد الگوی مصرف باشند، به ازای هر مترمکعب گاز طبیعی حداکثر ۲۵۰ ریال پرداخت می‌نمایند. به عنوان مثال، در شهر تهران در صورتی که یک واحد خانگی در ۵ ماهه آخر سال تا (الگوی مصرف) ۶۵۰ مترمکعب گاز مصرف کند، به ازای هر مترمکعب حداکثر ۲۵۰ ریال پرداخت می‌کند و اگر بیش از ۶۵۰ مترمکعب مصرف داشته باشد به ازای هر ۳۰ مترمکعب مازاد بر مصرف نرخ جدیدی اعمال می‌شود. به عنوان مثال، اگر مصرف ماهیانه یک واحد خانگی ۶۸۰ مترمکعب باشد، ۶۵۰ مترمکعب به قیمت ۲۵۰ ریال و ۳۰ مترمکعب بعدی به قیمت ۳۲۰ ریال محاسبه می‌شود و به همین ترتیب به ازای هر ۳۰ مترمکعب افزایش در مصرف نرخ جدید اعمال می‌شود تا بعد از ۲۰ پله یعنی بیش از ۶۰۰ مترمکعب مازاد بر الگو، اگر فردی مصرف داشته باشد یعنی مازاد بر ۱۲۵۰ مترمکعب آن به قیمت ۳۵۰۰ ریال محاسبه خواهد شد.

بدیهی است با توجه به اینکه در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به ترتیب ۹۰، ۹۲ و ۹۳ درصد مشترکین گاز طبیعی در حد الگوهای تعریف شده مصرف داشته اند و تنها در سال ۱۳۸۶ به دلیل برودت خاص در زمستان آن سال، حداکثر ۱۰ درصد خانوارها مشمول پرداخت جریمه شدند بنابراین در صورت رعایت الگوهای مصرف توسط مشترکین قیمت گاز آنها تغییر زیادی نخواهد داشت و تنها مشترکین پرمصرف آن هم به صورت پلکانی مشمول پرداخت جریمه می‌شوند.»