تسهیلات به بدهکاران هم می‌رسد

گروه صنعت و معدن- درحالی که برخی از صنعتگران نسبت به نبود اطلاع از زمان دقیق اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند، مجموع تصمیمات دولت نشان می‌دهد که‌این طرح (یعنی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی)، در آینده‌ای بسیار نزدیک اجرا خواهد شد. واریز یارانه‌های نقدی به حساب خانوارها از یک سو و آغاز طرح پرداخت تسهیلات خط اعتباری انرژی از سوی دیگر، نشان می‌دهد که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از همین روزها آغاز می‌شود.

اجرای‌این طرح پیش از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نشان از آن دارد که دولت به موضوع تقویت و آمادگی واحدهای صنعتی، پیش از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، اصرار دارد.

اما درست در آستانه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که بسیاری از صنعتگران نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی خود ابراز نگرانی کرده‌اند، ستاد تحول صنایع و معادن اعلام کرده است: صنعتگران می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلاتی که تحت عنوان «خط اعتباری انرژی» به واحدهای صنعتی پرداخت می‌شود، اقدام کنند؛ چه آنها که به هیچ بانکی بدهی ندارند و چه آنها که جزو مشتریان بدهکار بانکی به حساب می‌آیند.

کارمزد سه درصدی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن؛ رییس ستاد تحول صنایع و معادن با اعلام ‌این خبر افزود: وجود معوقه‌های بانکی برای استفاده از تسهیلات این طرح بی‌تاثیر هستند؛‌ چراکه این تسهیلات از محل وجوه اداره شده بخش صنعت پرداخت می‌شود و واحدهای انرژی‌بر دارای معوقه‌های بانکی هم می‌توانند از این تسهیلات با کارمزد ۳ درصد برخوردار شوند.

«سید رضا فاطمی‌امین»، ادامه داد: تمامی‌بنگاه‌ها و واحدهای صنعتی که در طرح به روزرسانی اطلاعات واحدهای صنعتی و معدنی شرکت و کد رهگیری دریافت کرده‌اند می‌توانند با یک‌بار ثبت‌نام در سایت ستاد تحول صنایع و معادن، هرماه از خط اعتباری هزینه انرژی صنایع برخوردار شوند.

«فاطمی‌امین» تصریح کرد: ثبت‌نام واحدهای تولیدی برای استفاده از این طرح از دوهفته پیش آغاز شده است.

وی در خصوص ضوابط دریافت این تسهیلات نیز خاطرنشان کرد: شرایط دریافت تسهیلات و وثایق مورد نیاز هم تا حد امکان سهل و آسان خواهد بود، اما در مقابل با واحدهایی که وام‌های دریافتی را به موقع بازپرداخت نکنند، برخورد خواهیم کرد.

به گفته وی، برای دریافت این نوع تسهیلات، از صنعتگران تعهدنامه‌ای مبنی بر پرداخت به موقع اقساط دریافت می‌شود و چنانچه دیرکردی صورت بگیرد انشعاب گاز و برق این صنایع قطع خواهد شد.

غیر انرژی برها هم بیایند

«فاطمی‌امین» خاطرنشان کرد: صنایعی که جزو ۲۳ رشته تاثیرپذیر و انرژی‌بر قرار نمی‌گیرند هم می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد تحول صنایع و معادن تقاضای تجدیدنظر دهند.

رییس ستاد تحول صنایع و معادن تاکید کرد: تقاضاهای مربوطه در ستاد بررسی شده و در صورت لزوم این صنایع هم مشمول دریافت خط اعتباری دریافت هزینه انرژی می‌شوند.

نکته قابل توجه اینکه این تسهیلات به وزارت نیرو به عنوان اضافه پرداختی هزینه انرژی واحدها پرداخت می‌شود و مستقیما به حساب اشخاص واریز نخواهد شد.

تمامی‌بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی «انرژی بر» و« تاثیرپذیر» می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد تحول صنایع ومعادن به آدرس www.stsm.ir و ثبت‌نام در این سایت متقاضی استفاده از خط اعتباری انرژی شوند.

در ‌این میان، بسیاری از کارشناسان بر‌ این باورند، تسهیلاتی که تحت عنوان «خط اعتباری انرژی» به صنعتگران تعلق می‌گیرد، نه تنها به طور نقدی به حساب آنها واریز نمی‌شود، بلکه بدهی برق، گاز و سایر حامل‌های انرژی آنها از طریق‌این اعتبارات از سوی وزارت صنایع و معادن به حساب اداره برق یا گاز، واریز می‌شود.

به عبارت دیگر منابع از یک حساب دولتی، به حساب دولتی دیگر ارجاع داده می‌شود و هزینه‌هایی که به واسطه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صنعتگران افزوده می‌شود را جبران می‌کند. با ‌این روش نه تنها پول به صورت نقدی در اختیار صنعتگران قرار داده نمی‌شود، بلکه پرداخت ‌این تسهیلات سبب تحریک سطح عمومی ‌قیمت‌ها نیز نخواهد شد.

اما در‌این میان، برخی معتقد هستند که فشار افزایش هزینه‌های عملیاتی از یک سو و‌ایجاد بدهی انرژی به وزارت صنایع در قالب همین طرح از سوی دیگر، سبب رشد هزینه‌های عملیاتی شرکت می‌شود؛ به طوری که تشدید فشارهای مالی، امکان بازپرداخت به موقع تسهیلات مربوط به ‌این طرح را به وزارت صنایع و معادن نمی‌دهد. البته ناگفته نماند که صنعتگران باید‌ این تسهیلات را با نرخ کارمزد ۳ درصد به وزارت صنایع و معادن بازگردانند، که‌این سه درصد جدای از افزایش قبوض آب و برق و... است.

به هر ترتیب،‌ این تسهیلات به طور قطع نقش تامین‌کننده بخشی از سرمایه در گردش بنگاه‌ها را بازی می‌کند و امکان بازپرداخت قسطی بخشی از هزینه‌های تولید را در آینده فراهم می‌کند.