گروه انرژی- بر اساس قانون جدیدی که از سوی رییس‌جمهور به وزارت راه ابلاغ شده، آلوده کردن عمدی یا غیرعمدی آب‌های خلیج فارس، دریای عمان، دریای خزر و رودخانه‌های قابل کشتیرانی به مواد نفتی مجازات خواهد داشت. بر اساس این قانون آلوده کردن عمدی آب‌ها مجازات حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ۲ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان یا هر دو مجازات را دارد. همچنین در این قانون تاکید شده که متخلفان در صورت آلوده‌کردن غیرعمدی آب‌ها به جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال محکوم می‌شوند.

در این زمینه، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران می‌گوید: «قوانین مربوط به جریمه آلوده‌کنندگان نفتی بین‌المللی است که از سوی سازمان جهانی دریانوردی تصویب شده و در همه جای دنیا اجرا می‌شود.»

«محمد سوری» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: «در ایران نیز تا پیش از این آلوده‌کنندگان نفتی جریمه می‌شدند، اما قانون جدیدی که اخیرا ابلاغ شده دقیق‌تر و تکمیل‌تر از قانون قبلی است. » بر اساس این قانون، مسوولان نفتکش، کشتی، شناور و تاسیسات نفتی مکلف هستند در صورت بروز آلودگی به هر دلیل، مراتب را در اسرع وقت به مقامات نزدیک‌ترین بندر ایران و مقامات محلی سازمان‌های حفاظت محیط زیست و شیلات ایران اطلاع دهند. متخلفان از این امر حسب مورد علاوه بر مجازات‌های اداری و سایر مجازات‌های مقرر در این قانون به جزای نقدی از ۲۰ میلیون ریال تا ۵ میلیارد ریال محکوم می‌شوند.

چنانچه مسوولان وقوع آلودگی که دستورهای سازمان بنادر و دریانوردی را که به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی به آنها ابلاغ می‌شود اجرا ننمایند، به جزای نقدی از ۲۵ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال محکوم می‌شوند. همچنین ماموران دولتی که وظایف خود را در جهت جلوگیری از بروز آلودگی یا گسترش آن و برخورد با متخلفان انجام ندهند، علاوه بر مجازات اداری، به جزای نقدی از ۲ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم می‌شوند. بر اساس این قانون کلیه کشتی‌ها، نفتکش‌ها و شناورها باید هنگام ورود به آب‌های موضوع این قانون، در مقابل خسارات احتمالی ناشی از آلودگی آب‌ها به مواد نفتی بیمه شده باشند؛ در غیر این صورت لازم است تعهدنامه‌ای مالی جهت جبران خسارات احتمالی به همراه داشته باشند. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی موظف است به منظور پیشگیری از آلودگی، نسبت به بازرسی نفتکش‌ها، کشتی‌ها، شناورها و تاسیسات نفتی مشمول این قانون اقدام نماید.