جزئیات بیشتر ‌از طرح حمایت صنعتی

گروه صنعت و معدن- رییس ستاد تحول صنایع‌ومعادن با تشریح جزئیات تازه‌ از بسته حمایتی بخش صنعت در هدفمندی یارانه‌ها گفت: ۱۱۲ واحد صنعتی حدود ۵۰ درصد برق کشور را در بخش صنعت مصرف می‌کند. به گزارش «فارس»، «رضا فاطمی امین» در یک نشست با بیان اینکه در بسته حمایتی بخش صنعت، ۲۳ رشته به عنوان صنایع انرژی‌بر و آسیب‌پذیر مشخص شده‌اند، افزود: این ۲۳ رشته، ۸۰ درصد بنگاه‌های صنعتی را که باید حمایت شوند شامل می‌شوند و علاوه بر این، فراخوانی در سایت ستاد تحول صنایع جهت خود معرفی واحدهای صنعتی که مدعی هستند باید جزو صنایع آسیب پذیر محسوب شوند، اعلام شده‌است.

وی ادامه داد: این گونه واحدها باید با ارائه مدارک و مستندات، خود را به عنوان یک واحد انرژی‌بر معرفی کنند.

رییس ستاد تحول صنایع تصریح کرد: معرفی واحدهای صنعتی جهت دریافت تسهیلات در قالب هدفمندکردن یارانه‌ها از اواخر مهرماه به بانک‌ها آغاز خواهد شد و پس از آن، بررسی وضعیت واحدها برای تخصیص یارانه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۱۷ رشته صنعتی در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها تاثیرپذیری پایینی دارند، گفت: ۲۳ رشته صنعتی نیز دارای تاثیرپذیری بالا یا متوسط هستند.

به گفته وی، صنایعی که سهم انرژی در ارزش ستانده (قیمت فروش) ‌آنها بیش از ۳ درصد است، جزو صنایع تاثیرپذیر تلقی می‌شوند.

فاطمی امین ادامه داد: توزیع مصرف انرژی در همه بخش‌های صنعت یکنواخت نیست و به عنوان مثال ۵۰ واحد فعال در صنعت فولاد ۳۰ درصد مصرف انرژی بخش صنعت را به خود اختصاص می‌دهند، ۳ واحد فعال در صنعت آلومینیوم ۱۰ درصد کل انرژی بخش صنعت را استفاده می‌کند و ۵۹ واحد سیمانی کشور نیز ۱۰ درصد انرژی بخش صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، ۱۱۲ واحد صنعتی حدود ۵۰ درصد برق کشور را در بخش صنعت مصرف می‌کند.

رییس ستاد تحول صنایع در مورد احتمال انحراف در پرداخت خط اعتباری انرژی نیز گفت: مابه‌التفاوت قیمت فعلی برق با بهای جدید آن پس از هدفمندشدن یارانه‌ها، از طریق این خط اعتباری مستقیما به حساب وزارت نیرو واریز می‌شود و به همین دلیل انحرافی در این مساله ایجاد نخواهد شد.

وی توضیح داد: اگر صنعتگران در پرداخت اقساط مربوط به هزینه انرژی خود تاخیر زیادی داشته باشند، پرداخت مابه‌التفاوت قیمت انرژی برای آنها متوقف خواهد شد.

فاطمی تصریح کرد: در طرح‌های بازسازی و تکمیل، پروژه‌های کوچک و بزرگ تعریف شده که با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای افزایش پلکانی قیمت انرژی طی ۵ سال آینده، در صورتی که تولیدکنندگان نسبت به اجرای این پروژه‌ها و حرکت به سمت کاهش مصرف انرژی اقدام نکنند و تسهیلات دریافتی را در بخش‌های دیگر هزینه کنند، در آینده با مشکل مصرف بالای انرژی و پرداخت هزینه‌ بالای آن روبه‌رو خواهند بود.

وی با بیان اینکه نمایندگان تشکل‌های صنعتی بر نحوه اعطای وام به واحدهای زیرمجموعه خود نظارت خواهند داشت، گفت: این افراد پاسخگوی بازپرداخت وام اعطایی خواهند بود و در مورد پروژه‌های بزرگ نیز بانک‌ها و وزارت صنایع بر اجرای کار نظارت خواهند داشت.

وی در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر احتمال بروز انحراف در استفاده از تسهیلات یارانه‌ای پرداختی به بخش صنعت نیز گفت: این موضوع از چند روش مدیریت می‌شود که یکی از آنها، معرفی شرکت‌های مجری طرح‌های کاهنده انرژی از سوی وزارت صنایع به تولیدکنندگان نان صنعتی است؛ به طوری که متقاضیان فقط می‌توانند اجرای طرح‌های کاهنده انرژی را به این شرکت‌ها بسپارند و در عین حال، شرکت‌های مجری نیز در صورتی که در اجرای کار دچار تخلف شوند، از فهرست وزارت صنایع حذف خواهند شد.

وی اعطای تسهیلات بازسازی و تکمیل واحدهای صنعتی را از جمله طرح‌های اجرایی در جهت کاهش مصرف انرژی واحدها عنوان کرد و گفت: ۱۰ هزار بنگاه صنعتی باید در قالب این طرح، مورد حمایت واقع شوند که البته ما برای حدود ۱۳ هزار واحد تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم.

به گفته وی، یک سوم تسهیلات یارانه‌ای پرداختی به بخش صنعت از محل وجوه اداره شده و دو سوم بقیه نیز از محل منابع داخلی بانک‌ها پرداخت خواهد شد که در این زمینه با بانک‌های ملی و صادرات قرارداد منعقد شده است.

فاطمی امین در مورد دلیل انتخاب این دو بانک نیز گفت: بانک ملی ۳۵ درصد و بانک صادرات ۱۷ درصد وجوه حساب‌های خانوار در طرح هدفمندی یارانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین افتتاح حساب در این بانک‌ها اتفاق افتاده است که این مساله، هدایت جریان نقدینگی به سمت تامین یارانه بخش صنعت را تسهیل می‌کند.

رییس ستاد تحول صنایع در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای رونق صادرات بخش صنعت نیز گفت: برای ۸ قلم محصول صادراتی، جوایز صادراتی ویژه اختصاص خواهد یافت و برای واردات ۸ قلم از ۲۳ رشته آسیب‌پذیر نیز سود بازرگانی ویژه اعمال می‌شود.

وی ادامه داد:‌ قیمت سه تا چهار قلم محصول موثر مانند فولاد و آلومینیوم تثبیت خواهد شد و برای ۷ تا ۸ رشته آسیب پذیر نیز کنترل قیمت انجام می‌شود که سیمان از آن جمله است؛ اما در مقابل، حمایت‌های لازم از این صنایع صورت خواهد گرفت.

به گفته فاطمی امین، بر اساس طرح هدفمندی یارانه‌ها، وزارت بازرگانی نسبت به ذخیره سازی برخی اقلام موثر در سبد خانوار اقدام خواهد کرد که این اقلام شامل پنیر، کره، شیرخشک صنعتی، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، برنج، عدس، لوبیا، نخود، روغن نباتی و قند و شکر هستند.