گروه انرژی- بعد از اینکه متوسط خرید بنزین توسط خودروهای شخصی به ۵ تا ۱۰ لیتر در هر بار مراجعه کاهش پیدا کرد، روند مصرف بنزین در روزهای اخیر نیز نشان از افزایش چشمگیر مصرف بنزین آزاد دارد؛ به طوری که میزان فروش آن به مرز رکورد شکسته شده در پایان خرداد ماه یعنی ۲۰ میلیون لیتر در روز نزدیک شده است. بر اساس گزارش «ایسنا»، با وجود متوسط مصرف روزانه حدود ۶۳ میلیون لیتری بنزین در پنج ماه گذشته، مصرف بنزین در هفته اول ماه رمضان با کاهش روزانه ۴ میلیون لیتری، به حدود ۵۹ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مقایسه مصرف بنزین آزاد در سال گذشته که به ‌طور میانگین کمتر از ۵/۲ میلیون لیتر در روز بوده، نشان از افزایش ۷ برابری مصرف آن در سال جاری دارد.

البته به ‌طور معمول با نزدیک‌ شدن به روزهای پایانی هر دوره سهمیه‌بندی بنزین، به ‌دلیل تمام‌ شدن بنزین سهمیه‌ای، مصرف بنزین آزاد افزایش پیدا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که در روزهای پایانی خرداد و همزمان با اتمام سهمیه‌های بهاری مصرف بنزین آزاد به حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش پیدا کرده بود که با شارژ سهمیه‌های دوره تابستانی، مجددا فروش بنزین آزاد در تیر ماه به حدود ۴ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد، ولی در نیمه دوم مرداد ماه به دلایلی که جایگاهداران از آن به عنوان «ذخیره بنزین یارانه‌ای» یاد می‌کنند، فروش بنزین آزاد دوباره اوج گرفته است.

در واقع افزایش مصرف بنزین آزاد به دلیل تمایل مردم به نگهداری بنزین یارانه‌ای برای روزهای افزایش قیمت پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است. به ‌این ترتیب در صورت تداوم وضعیت کنونی و اجرای هدفمندی یارانه‌ها از نیمه دوم امسال که افزایش نسبی قیمت بنزین را به همراه خواهد داشت، رکورد جدیدی از فروش بنزین آزاد تا آن موقع به‌دست می‌آید.