مید: امارات با ۹۴۰ میلیارد دلار و عربستان با ۶۹۷ میلیارد دلار به ترتیب رتبه اول تا دوم را در منطقه دارند

گروه صنعت و معدن- نشریه اقتصادی مید اعلام کرد، ارزش پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و در دست اجرای ایران در اواخر مرداد سال جاری با رشد ۴ درصدی نسبت به یک سال گذشته به ۷/۳۲۰ میلیارد دلار رسید. به گزارش «فارس»، نشریه اقتصادی مید طی گزارشی اعلام کرد طی یک سال گذشته روند اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی مختلف در منطقه خلیج فارس رو به رشد گذاشته است که این امر نشان دهنده حرکت اقتصاد این منطقه به سمت رونق پس از بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است.

صندوق بین‌المللی پول رشد ۴ درصدی را برای منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۱۰ پیش‌بینی کرده است. این رقم در سال ۲۰۰۹ و در اثر بحران اقتصادی جهان به ۲/۲ درصد رسیده بود. بر اساس گزارش مید، ایران در اواخر مرداد ماه سال جاری از نظر حجم پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و در دست اجرا رتبه چهارم منطقه را به خود اختصاص داده است. امارات با ۹۴۰ میلیارد دلار پروژه برنامه‌ریزی شده و در دست اجرا در رتبه نخست منطقه قرار دارد و عربستان با ۶۹۷ میلیارد دلار در رتبه دوم و عراق با ۳۲۱ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

حجم پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و در دست اجرای ایران نیز ۷/۳۲۰ میلیارد دلار اعلام شده است که بدین ترتیب ایران از این نظر در رتبه چهارم منطقه قرار گرفته است. ارزش پروژه‌های برنامه ریزی شده و در دست اجرای ایران طی یک سال گذشته با افزایش ۱۳ میلیارد دلاری مواجه شده است. در مرداد سال گذشته ارزش این پروژه‌ها در ایران بالغ بر ۳۰۷ میلیارد دلار اعلام شده بود که بدین ترتیب رشد ۴ درصدی را طی یک سال گذشته نشان می‌دهد.

ارزش پروژه‌های برنامه ریزی شده و در دست اجرا برای کویت نیز ۲۳۹ میلیارد دلار، قطر ۲۴۹ میلیارد دلار، عمان ۹۳ میلیارد دلار و بحرین ۷۶ میلیارد دلار اعلام شده است.

از نظر رشد پروژه‌ها طی یک سال گذشته عراق رتبه نخست را کسب کرده است، به طوری که با رشد ۱۰۳ درصدی ارزش پروژه‌های خود طی یک سال گذشته مواجه شده است. پس از آن بحرین با رشد ۲۴ درصدی در رتبه دوم، امارات با رشد ۱۷درصدی در رتبه سوم، قطر با رشد ۹/۱۶ درصدی در رتبه چهارم، عربستان با رشد ۱۶ درصدی در رتبه پنجم و ایران با رشد ۴درصدی در رتبه ششم قرار گرفته‌اند.

کویت و عمان نیز با افت ارزش پروژه‌های خود در این مدت مواجه شده‌اند، به طوری که ارزش پروژه‌های کویت ۱۰ درصد و ارزش پروژه‌های عمان ۲/۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. ارزش کل پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و در دست اجرا در منطقه خلیج‌فارس نیز ۲۹۳۷ میلیارد دلار اعلام شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷درصد رشد داشته است.