عرضه همزمان شرکت‌های سودده‌ و زیان‌ده

گروه صنعت و معدن- مجمع عمومی عادی سالانه سازمان گسترش و نوسازی ایران در شرایطی روز گذشته برگزار شد که وزیر صنایع بعد از دو سال غیبت، در این جلسه حاضر شده بود. مجمع ایدرو روز گذشته با حضور وزیر صنایع به عنوان رییس مجمع، رییس هیات عامل ایدرو و برخی دیگر از مقام‌های صنعتی برگزار شد. به گزارش اداره اطلاع‌رسانی ایدرو، «علی اکبر محرابیان» وزیر صنایع و معادن در مجمع عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: تاکید مجمع بر توانمندسازی بخش خصوصی است و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و نیز سرمایه‌گذاری روی صنایع استراتژیک و صنایع نوین کشور و تکالیف سازمان‌های توسعه‌ای از جمله ایدرو در قالب اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است که امروز مورد تاکید دولت و مجلس هم قرار دارد.

رییس مجمع ایدرو با اشاره به این که در سازمان گسترش اقدامات خوبی شروع شده و صنایع راهبردی، جزو برنامه‌های محوری سازمان قرار گرفته، اظهار داشت: در بخش توسعه صنایع پیشرفته، پروژه‌های خوبی در ایدرو تعریف و آغاز شده و در حوزه حمل و نقل ریلی و دریایی هم اقدامات خوبی در حال انجام است که لازم است توجه سایر دستگاه‌های دولتی به این اقدامات جلب شود تا سفارش محصولات و خدمات به این حوزه سرازیر گردد.

محرابیان ادامه داد: پروژه‌های خوبی در حوزه توسعه صنایع مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی و نیز بخش ماشین سازی تعریف شده که برنامه‌های ایدرو در این حوزه‌ها نیز با حمایت اعضای مجمع پیگیری خواهد شد.

تراز منفی‌ می‌شود؟

وزیر صنایع و معادن با بیان این که واگذاری شرکت‌های سودآور و در عین حال باقی ماندن شرکت‌های زیان‌ده در مجموعه سازمان‌هایی همچون ایدرو، موجب منفی شدن تراز این سازمان‌ها خواهد گردید، خواستار آن شد که در واگذاری‌ها، شرکت‌های سودده و زیان‌ده به میزان یکسانی عرضه و به بخش‌خصوصی واگذار شوند.

وی افزود: ازجمله اقداماتی که در دوره اخیر مدیریت سازمان گسترش صورت گرفت کنترل قیمت‌ها بود، به نحوی که به‌رغم بحران‌های جدی در دنیا، کالاهای صنعتی تولیدی کشورمان از کمترین افزایش قیمت برخوردار بودند. کنترل قیمت کالاهای صنعتی با افزایش بهره‌وری، فروش بیشتر و راندمان بالاتر تولید در صنایع کشور محقق شده است.

تحول در ماشین‌سازی

در همین حال، رییس هیات عامل ایدرو در این مجمع از ارائه طرح جامع توسعه ماشین‌سازی مدرن در کشور توسط سازمان گسترش خبر داد و اظهار داشت: در آینده نزدیک با تصویب این طرح، شاهد تحول در بخش ماشین‌سازی کشور خواهیم بود.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی ایدرو، «سید مجید هدایت» با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته ایدرو و برنامه‌های مهم سازمان در سال جاری، گفت: سازمان گسترش به عنوان تنها سازمان توسعه‌ای حاضر در بخش صنعت، وظیفه دارد گستره‌ای از صنایع از فناوری اطلاعات گرفته تا صنایع نوین ساختمانی را توسعه دهد و در این راستا محدودیت‌های بسیاری داشته که برای رفع آنها تلاش‌های جدی انجام داده است.رییس هیات عامل ایدرو اضافه کرد: در بخش تولید خودروی ملی نیز سازمان گسترش قصد دارد دارایی‌های خود را نزد خودروسازان به مالکیت‌های معنوی بدل سازد و در این راه، توسعه پلت‌فرم‌های ملی را برای داشتن برندهای ملی و توسعه این برندها بدون نیاز به شرکت‌های خارجی، هدف قرار داده است.

این طرح‌های پیشرفته

هدایت در خصوص صادرات خودروسازان به بازارهای خارجی نیز اظهار داشت: سال گذشته ۵۰هزار دستگاه انواع خودرو به بازارهای هدف در قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی صادر شده و امسال این رقم با تلاش همه جانبه سازمان گسترش و خودروسازان افزایش خواهد یافت.وی با بیان این که سازمان گسترش سال گذشته ۸ طرح صنایع پیشرفته را با سرمایه‌گذاری ۳۹۴ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسانده، خاطرنشان کرد: امسال ۳ طرح صنعتی در حوزه صنایع پیشرفته آماده افتتاح، ۸ طرح در دست اجرا و ۷ طرح نیز مصوب شده که در انتظار سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی است.

معاون وزیر صنایع و معادن، تدوین سندهای توسعه‌ای و نقشه راه توسعه صنایع مختلف از جمله صنایع پیشرفته و نوین را در کشور از جمله وظایف مهم حاکمیتی سازمان گسترش توصیف کرد و برخی از نتایج تلاش‌های سازمان گسترش در تدوین و ارائه اسناد بالادستی مذکور را برای محرابیان و سایر اعضای مجمع تشریح کرد.در این مجمع، اعضا پس از استماع گزارش هیات عامل و قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی سازمان گسترش، ضمن اعلام رضایت از عملکرد سازمان، با تعیین تکالیفی برای سازمان، عملکرد سال ۸۸ سازمان گسترش و صورت‌های مالی تلفیقی و ستاد سازمان (ترازنامه و حساب سود و زیان) را مورد تصویب قرار دادند.یادآور می شود وزارت صنایع و معادن، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت نیرو اعضای مجمع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هستند.