گروه صنعت و معدن- رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به تشریح راهکارهای مقابله با این تحریم‌ها پرداخت و اتکا به تولیدات داخلی را یکی از مهم‌ترین این راه‌ها عنوان کرد. «سید حسین هاشمی»، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به تحریم‌های جدید غرب علیه ایران اظهار کرد: اگر تحریم‌ها درست و هوشمندانه مدیریت شوند از نظر تقویت تولید داخلی و خود اتکایی کمک‌کننده هستند، همان‌گونه که بخشی از پیشرفت‌ها و کسب خود‌اتکایی ایران در سایه این تحریم‌ها است.

هاشمی با اشاره به افزایش فشارها در شرایط کنونی افزود: به دلیل همراهی کردن اتحادیه اروپا، کانادا و کشورهای همسو با آمریکا باید با این تحریم‌ها با دقت و هوشمندانه برخورد شود و سیاست‌های جایگزین مناسبی را برای برون رفت از آن در نظر گرفت.

وی درباره راهکارهای مقابله با تحریم خاطرنشان کرد: یکی از این راهکارها اتکا به صنعت و تولیدات داخلی است که در این راستا باید محدودیت جدی در مورد کالاهای وارداتی از کشورهای همسو با غرب ایجاد کرد.

هاشمی با تشبیه شرایط کنونی به دوران جنگ تاکید کرد: باید با واگذار کردن نقش واقعی به مردم و بخش خصوصی به دولت و نظام کمک شود؛ چرا که در کم کردن عواقب تحریم‌ها اثر بالایی دارد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: راهکار دیگر، فعال کردن منابع ارزی به صورت فاینانس داخلی در سرمایه‌گذاری‌های اساسی است؛ یعنی فاینانس داخلی را که با وجود تصویب در قانون پنج ساله چهارم عملی نشد، در شرایط کنونی عملی کنیم و به شرکت‌های داخلی که به دلیل مشکل منابع امکان ورود نداشتند، اجازه دهیم در پروژه‌های مختلف وارد شوند.