مهر- در راستای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالای دخانی در سطح عرضه، فروش و عرضه کالای دخانی توسط دکه‌های مطبوعاتی ممنوع اعلام شد. براساس این ابلاغیه که از سوی معاونت پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تمام استان‌های کشور اعلام شده است، جهت اجرای بهینه مبارزه با قاچاق محصولات دخانی دکه‌های مطبوعاتی مجاز به عرضه سیگار نیست و عرضه سیگار از طریق دکه‌های مطبوعاتی ممنوع است که در این راستا نیز جلسه هماهنگی با شهرداری و مجامع امور صنفی استان‌ها برگزار و با دکه‌های مطبوعاتی عرضه‌کننده سیگار برخورد مناسب صورت خواهد گرفت.

همچنین صدور مجوز فروش سیگار (عمده و خرده‌فروش) صرفا به چند اتحادیه و رسته‌های صنفی واگذار شده است که دکه‌های مطبوعاتی از جمله آنها محسوب نمی‌شوند.

براساس اعلام شرکت دخانیات، در سطح تهران نیز هماهنگی‌های لازم در خصوص جلوگیری از فروش سیگار توسط دکه‌ها و برخورد جدی با صاحبان دکه‌های متخلف با شهرداری تهران انجام گرفته است.

این اقدامات بر اساس ماده ۷ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با استعمال دخانیات (مصوبه سال ۱۳۸۵ ) صورت می‌گیرد که بر اساس آن پروانه فروش فرآورده‌های دخانی توسط وزارت بازرگانی صادر و به استناد ماده ۱۲ قانون فوق فروش محصولات دخانی بدون پروانه فروش ممنوع است.