گروه صنعت و معدن- رییس ستاد تحول صنایع و معادن از تدوین پنج محور برای بهینه سازی مصرف انرژی واحدهای صنعتی خبر داد و گفت:‌ میزان و چگونگی پرداخت تسهیلات اعطایی جهت اجرای این طرح‌ها از طریق فراخوانی توسط وزارت صنایع تا اواسط مردادماه اعلام خواهد شد. «رضا فاطمی امین» در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: بر این اساس، پنج محور تعریف شده که واحدهای صنعتی بر اساس نیاز خود می‌توانند نسبت به اجرای این پروژه‌ها و دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی افزود: «تولید محصولات بهینه» یکی از محورهای پنج‌گانه مشخص شده در طرح تحول صنایع است که از این طریق، فهرستی از محصولات کم مصرف یا مکمل و کاهنده مصرف انرژی در واحدهای صنعتی تهیه شده و به صنعتگران معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند برای اجرای هرکدام از این طرح‌ها از تسهیلات دولتی برخوردار شوند.

وی «احداث مولدهای کوچک برق» در واحدهای صنعتی و «بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدکننده نان صنعتی» را به عنوان دو محور دیگر طرح تحول صنایع و معادن عنوان کرد و گفت: «اجرای پروژه‌های بهبود تولید و افزایش بهره‌وری» یکی دیگر از محورهای این طرح این است که از این طریق، مصرف برق صنایع مدیریت و کنترل خواهد شد.

فاطمی امین ادامه داد: بخشی از فراخوان وزارت صنایع به واحدهای صنعتی و معدنی دارای تجربه موفق در بهینه‌سازی مصرف انرژی مربوط می‌شود که از این طریق، تجربه واحدها بررسی و در صورت نیاز در اختیار واحدهای صنعتی و معدنی دیگر قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به راه‌اندازی «سامانه ارتقای مدیریت» و همچنین ایجاد «سامانه ارتقای توانمندی منابع انسانی» به منظور

بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی گفت: فراخوان مربوط به این موضوع نیز توسط وزارت صنایع در مردادماه اعلام خواهد شد.

رییس ستاد تحول صنایع در مورد تعیین رقم سهم بخش صنعت از یارانه‌ها نیز گفت: این رقم در ستاد تحول صنایع و معادن مصوب شده، ولی هنوز ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: ابتدا باید سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها ایجاد شود تا امکان پرداخت تسهیلات به صنعتگران فراهم شود، زیرا منابع مالی در اختیار این سازمان است.

رییس ستاد تحول صنایع در پایان از برگزاری همایش هدفمندی یارانه‌ها با حضور روسای سازمان‌های صنایع استان‌ها و دستیار ویژه آنها به عنوان مسوولان اجرای طرح تحول در استان‌ها خبر داد و گفت: پروژه‌های اجرایی در جهت کاهش مصرف انرژی صنایع و معادن به این افراد معرفی شده ‌است.