گروه انرژی- خبر آلودگی آب برخی مناطق تهران که از چند روز پیش در صدر اخبار این حوزه قرار گرفته، از روز گذشته و همزمان با ورود استاندار تهران به این موضوع، وارد فاز تازه‌ای شده است. با این حساب، وزیر بهداشت در یک سوی این میدان از آلودگی آب برخی مناطق تهران خبر می‌دهد، و در سوی دیگر این میدان استاندار تهران، وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، زیر بار آلودگی آب تهران نمی‌روند.

با وجود این «مرتضی تمدن» استاندار تهران، از تشکیل کار گروه آبی برای حل مشکل آب تهران خبر داد و گفت: این کارگروه شامل نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی، تهران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، آب منطقه‌ای تهران، آب و فاضلاب تهران، آب و فاضلاب روستایی، جهاد کشاورزی، حفاظت محیط‌زیست، استاندارد و تحقیقات صنعتی، مشاور بهداشت و درمان و مدیرکل امور اجتماعی استانداری و سایر مراجعی که باید در خصوص آب تهران پاسخگو باشند، در این جلسه حضور دارند.وی به شهروندان اطمینان داد که آب تهران کاملا بهداشتی است.

به گزارش ایرنا، تمدن به ناهماهنگی‌هایی که در بعضی از محافل خبری در خصوص آب تهران در دو روز گذشته پیش آمده بود اشاره کرد و گفت: مردم به شایعات و جو‌سازی‌هایی که در مورد آب شرب تهران مطرح می‌شود توجه نکنند و از بابت آب شرب تهران نگران نباشند.

وی افزود: با توجه به نگرانی مردم در این مورد، کار گروه بهداشت آب تهران رسما تشکیل شد تا به عنوان یک مرجع رسمی ‌نظر خود را نسبت به مسائل آب تهران اعلام کند.

«تمدن» گفت: اصولا اظهارنظری که منشا این بحث شد، سخنان وزیر بهداشت و درمان بود که بعضی از رسانه‌ها امانت‌داری نکردند و صحبت‌‌های عادی و طبیعی وزیر بهداشت را به گونه‌ای دیگر جلوه دادند و بدون دلیل موجب نگرانی مردم شدند.

وی اظهار داشت که وزیر بهداشت و درمان یک توصیه برای مادران باردار و نوزاد کرده بودند که از آب بسته‌بندی استفاده کنند، دلیل هم این بود که نوسانات نیترات در آب ممکن است برای این افراد زیان بار باشد و در مورد آلوده بودن آب تهران و اینکه مردم تهران از این آب استفاده نکنند صحبتی به میان نیامده است، لذا تفسیر و تحلیل برخی از خبرگزاری‌ها و افراد غیرمسوول درباره آب شرب تهران باعث نگرانی مردم شد.

الو،وزیر بهداشت

استاندار تهران گفت: من در تماسی که با وزیر بهداشت و درمان داشتم وزیر بهداشت نگفتند که آب شهر تهران غیربهداشتی است، فقط گفته بودند که در یک منطقه‌ای از شهر تهران از آب بسته‌بندی استفاده کنند نه اینکه همه آب شهر تهران آلوده است.

تمدن گفت: شگفت‌انگیز است که بنگاه‌های خبر پراکنی بی‌بی‌سی، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دلسوز مردم تهران شدند و می‌گویند که چرا نشسته‌اید، آب تهران آلوده است و چرا از این آب می‌نوشید، این کشور‌ها، در برخی از شاخص‌ها و استانداردها در خصوص آب شرب طبق آمارهای موجود از کشور ما رتبه پایین‌تری دارند.

«پرورش» مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران نیز در این جلسه گفت: آب تهران از طریق چهار سد شامل سدهای لار، لتیان، کرج و طالقان تامین می‌شود و نیترات این آب زیر ۱۰ است و این آب کاملا بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر این کار نظارت کامل دارند.

وی در خصوص بخشی از آب شبکه که از نیترات بالاتری برخوردار است، گفت که تا ۲۴ ساعت آینده این بخش از شبکه نیز مشخص خواهد شد که کدام بخش از شبکه آب تهران از نیترات بالاتری برخوردار است.

آلودگی آب تهران «شوی‌رسانه‌ای» بود؟

در همین حال وزیر نیرو با اشاره به بحث‌های اخیر در رابطه با آلودگی آب گفت: آب شرب تهران سالم است و موضوع آلودگی آن به نیترات «شوی رسانه‌ای» بود.

به گزارش مهر «مجید نامجو» درباره آلوده بودن آب شرب تهران به ذرات نیترات که چند روز پیش توسط وزیر بهداشت مطرح شده بود، گفت: در تمام آب‌های آشامیدنی نیترات وجود دارد؛ اما مهم حد مجاز نیترات موجود در آب است که باید کنترل شود.

وزیر نیرو افزود: ۷۰ درصد منابع آب شرب تهران از آب‌های سطحی تامین می‌شود که ۱۰۰ درصد سالم است و ۳۰ درصد آب تهران از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که در ۷ درصد آنها نیتراتی بالاتر از حد مجاز وجود دارد، البته با مخلوط شدن با آبهای دیگر مشکل آن نیز رفع می‌شود.

به گفته وی، براساس معیارهای جدید جهانی، موضوعات تازه‌ای درباره بحث نیترات در آب مطرح است. به عبارت دیگر، اگر میزان نیترات موجود در آب تا ۱۰۰ پی پی ام باشد و در صورتی که آب شهرها آلودگی میکروبی نداشته باشد، این آب سالم است.

براساس این گزارش، وزیر چند روز پیش اعلام کرد آب لوله‌کشی برخی مناطق تهران بیش از حد مجاز نیترات دارد و زنان باردار و کودکان تا حد امکان نباید از آب لوله‌کشی استفاده کنند.