مدیر طرح توسعه میدان آزادگان با بیان اینکه طرح جامع توسعه (MDP) شرکت چینی برای میدان آزادگان تایید شده‌است، گفت: توسعه فاز نخست آزادگان در ادامه تولید مقدماتی آن است. «ناصرالدین افتخار» در گفت‌وگو با «شانا» با بیان این که به طور معمول طرح تولید زودهنگام در دل طرح توسعه فاز نخست میدان تعریف می‌شود، افزود: طرح جامع توسعه میدان (MDP) از سوی شرکت چینی (CNPCI) ارائه و از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تایید شده است.

قرارداد مشارکت شرکت CNPCI چین در توسعه میدان آزادگان جنوبی با انتقال ۷۰ درصد از سهام شرکت نیکو به آن شرکت پس از ۶ ماه مذاکره به امضای دو طرف رسید.

طبق این قرارداد از ۹۰ درصد سهم نیکو، ۷۰ درصد به شرکت CNPCI چین منتقل و این شرکت به همراه نیکو (۲۰ درصد) و «اینپکس» از ژاپن (۱۰ درصد) سهامداران اصلی پروژه اصلی آزادگان جنوبی خواهند بود.پیش‌تر ۹۰ درصد سهام آزادگان جنوبی به شرکت نیکو و ۱۰ درصد آن به شرکت «اینپکس» ژاپن تعلق داشت که بر اساس این قرارداد ۷۰ درصد سهم شرکت نیکو را این شرکت CNPCI خریده است و تامین مالی ۲۰ درصد سهم نیکو را نیز این شرکت چینی به عهده دارد. میدان نفتی فوق عظیم آزادگان به عنوان بزرگ‌ترین اکتشاف میدان نفتی جهان در ۳۰ سال گذشته،‌ با ذخیره نفت در جا به میزان ۴۲ میلیارد بشکه در سال ۱۳۷۹ کشف شد. این میدان در ۸۳ کیلومتری جنوب غربی اهواز واقع شده و با احتساب بخش شمالی و جنوبی بیش از ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.‌