مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر ضرورت بازنگری سیاست‌های تولید «ال.ان.جی» تاکید کرده و اظهار داشت: با توجه به مزیت‌های نسبی ایران در انتقال گاز، صادرات گاز از طریق خط لوله در قیاس با «ال.ان.جی» اولویت دارد. «احمد قلعه بانی» در گفت‌وگو با «شانا» افزود: باید بر ساخت و توسعه واحدهای «ال.ان.جی» مطالعات کارشناسی بیشتری انجام شود، همچنین بررسی بیشتر روی سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه در این حوزه ضروری است.

وی تصریح کرد: با توجه به هزینه‌هایی که قرار است برای سرمایه‌گذاری در تولید و صادرات «ال.ان.جی» انجام شود، صادرات گاز با خط لوله مناسب‌تر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه، ارمنستان (به صورت تهاتر)، سوآپ گاز از آذربایجان به نخجوان و واردات گاز از ترکمنستان در حال انجام است، ضمن آنکه قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان نیز امضا شده و صادرات گاز به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی نیز در دست بررسی است.

این اظهارات در حالی عنوان می شود که پیش از این برای دستیابی حضور ایران در بازار «ال.ان.جی» جهان، شش طرح در دست اجرا و مطالعه قرار گرفت.

«پرشین ال.ان.جی» با ظرفیت ۱۶.۲ میلیون تن در سال، «پارس ال.ان.جی» با ظرفیت ۱۰میلیون تن در سال، «ایران ال.ان.جی» با ظرفیت ۱۰.۸ میلیون تن، «پارس شمالی» با ظرفیت۲۰ میلیون تن در سال، «گلشن ال.ان.جی» با ظرفیت تولید ۱۰میلیون تن در سال و دو پروژه با مقیاس کوچک و حجم تولید کلی سه میلیون تن در سال، طرح‌هایی هستند که برای دستیابی به هدف تعیین شده در سال ۲۰۱۵ میلادی تعریف شده‌اند.