در حالی که طرح انتقال گاز ایران به هند از طریق دریا به دلیل پر هزینه بودن آن مورد استقبال چندانی از سوی ایران قرار نگرفته، اما اخیرا این طرح جدی شده و وارد مذاکرات دو کشور شده است. بر اساس گزارشی که روزنامه هندی «ایندیاتایمز» منتشر کرده بحث صادرات گاز ایران به هند از طریق دریا در نشست هفته گذشته مقامات ارشد دو کشور نشانه جدی شدن پروژه مزبور است. به گزارش «فارس» به نقل از این روزنامه، این موضوع در جریان نشست کمیسیون مشترک دو کشور که هفته گذشته در دهلی نو برگزار شد مورد بحث و مذاکره قرار گرفته است. این نشست به ریاست وزیر خارجه هند و وزیر اقتصاد ایران برگزار شد. این برای نخستین بار است که موضوع انتقال گاز ایران از دریا به هند در چنین سطحی مطرح می‌شود.

یک مقام دولتی هند با اشاره به تاکید وزیر خارجه هند برای حفظ روابط استراتژیک دهلی نو با ایران اذعان کرد روابط دو کشور در سال‌های اخیر با نوساناتی همراه بوده است.

ایران از دنباله روی هند از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران به شدت ناراضی است. در عین حال به عقیده هندی‌ها مطرح کردن پروژه انتقال گاز ایران از طریق دریا می‌تواند این عقیده را رد کند که هند تحت فشارهای آمریکا از پروژه خط لوله صلح انصراف داده است. پیش از این «اصغر سهیلی‌پور»، مسوول پیگیری صادرات گاز ایران در این مورد اعلام کرده بود: ارزان‌ترین و بهترین راه برای صادرات گاز به هند، خط لوله زمینی (خط لوله صلح) است، از این رو پیشنهاد می‌کنیم مسوولان این کشور این راه را انتخاب کنند.