مهر- مسوول طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در وزارت صنایع و معادن از شناسایی ۲۲ رشته فعالیت صنعتی آسیب‌پذیر ناشی از حذف یارانه‌ها خبر داد و گفت: پرداخت نقدی در بخش صنعت عمومیت ندارد. «سید رضا فاطمی‌امین» در نشست بررسی تاثیرات هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت افزود: ۱۴۰ رشته فعالیت در بخش صنعت شناسایی شده اند که ۲۲ رشته آسیب‌پذیر تحت پوشش بسته‌های حمایتی قرار خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: پرداخت موقت کمک هزینه تولید در برنامه جبرانی تنها مختص به چند رشته خاص است تا پروژه‌های خود را به سطح بهره‌وری لازم برسانند.

مشاور وزیر صنایع و معادن اظهار داشت: هر استان می‌تواند بنگاه‌های آسیب‌پذیر را حتی اگر خارج از این ۲۲ رشته باشند شناسایی و مورد حمایت قرار دهند. «فاطمی‌امین» تصریح کرد: تسهیلات پرداختی به بنگاه‌ها شامل برنامه بهره‌وری می‌شود که طی آن پروژه‌های کوچک و بزرگ به ترتیب به صورت سهل و دقیق از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۲۵۰ متغیر اثرگذار روی هزینه و درآمدهای بنگاه‌ها را تحلیل کرده‌ایم و این تسهیلات برای جبران آثار افزایش قیمت‌ها در ۶ ماه تا یک سال نخست حذف یارانه‌ها است.

رییس ستاد تحول وزارت صنایع و معادن با اشاره به وجود سوء‌مدیریت در اداره صنایع کشور گفت: بسیاری از هزینه‌های صنایع به علت وجود این سوء مدیریت‌ها است که با اجرای طرح تحول اقتصادی برطرف می‌شود، زیرا دیگر نمی‌توان آن را در حاشیه امن یارانه‌ها پنهان کرد.

وی سازمان صنایع و معادن استان‌ها را مسوول اجرای طرح تحول در هر استان عنوان کرد و گفت: باید زیرساخت‌های قوی و محکم در اجرای طرح داشته باشیم که به منظور کارایی بیشتر داشتن مدیریت ساختاری قوی و منابع مالی ضروری است.

«فاطمی‌امین» سیاست‌های ممیزی را اهرمی ‌برای کاهش مصرف صنایع دانست و گفت: از شهریور امسال پرداخت تسهیلات به صنایع آغاز می‌شود که این حمایت پیش از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها خواهد بود.