گروه انرژی- هنوز چندین ماه از خروج شرکت «لوک اویل» از بلوک اناران نگذشته که منابع خبری روسیه از نهایی شدن مذاکرات تهران- مسکو برای توسعه این بلوک نفتی تا پایان تابستان خبر می‌دهند. در این رابطه رییس شرکت گازپروم نفت روسیه اعلام کرده است که این شرکت به دنبال گسترش فعالیت‌های بین‌المللی خود و افزایش حضور در پروژه‌های انرژی ایران و کوبا است. بر اساس گزارش «فارس» به نقل از «رویترز» ایران و کوبا با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو هستند، اما شرکت گازپروم نفت روسیه قصد دارد میزان تولید نفت خود را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۱۰۰ هزار میلیون تن افزایش دهد. این رقم هم‌اکنون ۶۰ هزار میلیون تن در سال است.

«آلکساندر دیوکوف»، رییس شرکت گازپروم نفت در این‌باره گفت: گازپروم نفت قصد دارد در پروژه انرژی پتروناس در کوبا مشارکت کند. کوبا بیش از ۲۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت‌خام در خلیج مکزیک در اختیار دارد.

وی همچنین افزود: شرکت گازپروم نفت روسیه قصد دارد مذاکرات برای توسعه بلوک نفتی اناران ایران را تا پایان تابستان نهایی کند، ولی هر گونه تصمیم گیری نهایی در این خصوص بستگی به تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل در قبال ایران خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی توسعه همکاری‌ها به خصوص در بخش نفت و گاز، طی ماه‌های اخیر یکی از موضوعات مورد تاکید بین مقامات تهران و مسکو بوده که روند حضور شرکت‌های بزرگ روسی در پروژه‌های ایران با بازتاب‌های مختلفی روبه‌رو بوده است؛ به گونه‌ای که گاهی این شرکت‌ها از آغاز مذاکرات خود در ایران خبر داده و در مواقعی با انتشار بیانیه‌ای اعلام می‌کنند که از ایران خارج شده‌اند.

پیش از این قرار بود شرکت «لوک اویل» که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی روسیه است به همراه شرکت «استات اویل هیدرو» نروژ کار بهره‌برداری از بلوک «اناران» را به ترتیب با سهم ۲۵ و ۷۵ درصد به عهده بگیرند.

اما از سال ۲۰۰۷ با خروج شرکت «استات اویل» از این پروژه به خاطر تحریم‌های آمریکا، روند حضور شرکت «لوک اویل» نیز دستخوش تاخیر شد؛ به طوری که در اواخر سال گذشته این شرکت در خصوص دلایل عدم حضور خود جهت توسعه این بلوک نفتی اعلام کرد: «بهره‌برداری از بلوک «اناران» ایران تا اتمام تحریم‌های آمریکا امکان‌پذیر نیست.» البته این اظهار در حالی عنوان شده بود که به گفته مقامات ایران عدم رعایت زمان‌بندی تعیین شده برای این شرکت روسی دلیل اصلی خروج «لوک اویل» از ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار ما، بلوک اناران (شامل میادین نفتی آذر و چنگوله) در دماغه کوه‌های زاگرس و در قسمت

جنوب غربی ایلام بین دو شهر مهران و دهلران قرار دارد. حالا شرکت گازپروم روسیه از حضور در این بلوک نفتی خبر می‌دهد. آیا «گازپروم» جای «لوک اویل» را می‌گیرد؟