مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام کرد: سند همکاری شرکت بهینه‌سازی و «سازمان تسهیلات جهانی محیط زیست» (GEF) با هدف بهره‌وری مصرف انرژی در پنج صنعت انرژی بر کشور تا پایان سال ۲۰۱۰ نهایی و اعلام می‌شود. به گزارش روابط عمومی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، «مهدی شریف» اظهار داشت: پنج صنعت انرژی‌ کشور شامل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی، آهن و فولاد، سیمان و آجر هستند که این صنایع بیش از ۵۰ درصد از انرژی مصرفی در کل صنعت و کشاورزی به غیر از نیروگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در خصوص اهداف کلانی که در این سند همکاری تعریف شده است، اظهار داشت: ایجاد مدیریت سیستم‌های انرژی در صنایع، آموزش به صنایع، ترویج تجارت کربن در کشور از طریق شروع پروژه‌های CDM و فرهنگ‌سازی در صنایع جهت ارتقای انرژی، از جمله اهداف کلانی است که در تهیه سند این پروژه تعریف شده است.

«شریف» اظهار داشت: اجرای پایلوت پروژه‌های نمونه بهینه‌سازی انرژی و بررسی بازیافت بهره‌وری انرژی پروژه‌ها و اعلام نتایج آن به صنایع جهت راغب شدن آنها نسبت به اجرای پروژه‌ها در سطح بزرگ‌تر در واحدهای موردنظر، از جمله اهداف و فعالیت‌هایی است که در تهیه سند همکاری مذکور پیگیری می‌شود. وی افزود: این پروژه بر اساس سندی که تنظیم می‌شود با سرمایه‌گذاری مشترک از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان تسهیلات جهانی محیط‌زیست و پنج صنعت انرژی‌بر کشور به مبلغ ۲۰ میلیون دلار در مدت زمان ۳ سال اجرا خواهد شد.

وی افزود: برای تهیه این سند، قراردادی تحت عنوان TFA بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران میان یونیدو، کارگزار GEF و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت منعقد شده و در چارچوب این قرارداد دو تیم متخصص بین‌المللی و ملی انتخاب شده‌اند که با تعاملات این دو تیم و نمایندگان پنج صنعت انرژی بر کشور و با هماهنگی شرکت بهینه‌سازی و یونیدو، این سند پروژه تهیه و برای GEF ارسال خواهد شد.

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار امیدواری کرد: این سند همکاری تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی مصوب و از اوایل سال ۲۰۱۱ اجرایی شود.