بسته حمایتی بهینه‌سازی مصرف انرژی

گروه انرژی- بسته حمایتی بهینه‌سازی مصرف انرژی در پالایشگاه‌های نفت و گاز، خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تدوین شد. مصرف بی‌رویه حامل‌های انرژی و ضرورت توجه به مدیریت مصرف در این حوزه از جمله مواردی است که برای تدوین این بسته عنوان می‌شود. در این بین معاون وزیر نفت با اشاره به تشکیل ستاد هدفمندی یارانه‌ها در وزارت نفت، در تشریح اقدامات این وزارتخانه برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: در حال حاضر مصرف بی‌رویه و لجام گسیخته حامل‌های مختلف انرژی موجب شده در کنار رشد مصرف انرژی، ایران در صدر کشورهای پرداخت‌کننده یارانه انرژی جهان قرار گیرد.

«محسن خجسته مهر»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت می‌افزاید: بر این اساس، وزارت نفت با ارائه مستنداتی ضرورت توجه به مدیریت مصرف در حوزه انرژی را برای استفاده بهینه از منابع نفت و گاز، کاهش تراز منفی گاز و دور شدن از نقطه‌ای که کشور را از صادر کننده به وارد‌کننده انرژی تبدیل کند به مراجع ذی‌ربط اعلام کرده است.

به گزارش «مهر»، وی با بیان اینکه پس از تشکیل کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت، وزارت نفت همکاری تنگاتنگی را برای اعمال سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی به منظور مدیریت مصرف انرژی داشته است، اظهار کرد: بر این اساس وزارت نفت در تدوین لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و تصویب آن در مجلس مشارکت فعالی داشته است.

«خجسته‌مهر» با تاکید بر اینکه پس از تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس و ضرورت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی

کمیته‌ای برای بررسی‌های همه جانبه این موضوع تشکیل شده است، بیان کرد: از این رو تاکنون به منظور توجه به سیاست‌های تکمیلی برای اجرای هر چه بهتر قانـون هدفمندی یارانه‌ها جلسات متعدد کارشناسی برای بررسی بیشتر این موضوع تشکیل شده است.

وزیر نفت، رییس ستاد هدفمندی

قائم مقام ستاد هدفمند کردن یارانه‌های وزارت نفت با یادآوری اینکه در این جلسات همکاری با دبیرخانه کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در دستور کار قرار داشته است، گفت: همچنین با ابلاغ بخشنامه ریاست جمهوری (بهمن ۱۳۸۸) مبنی بر تشکیل ستاد عملیاتی هدفمند کردن یارانه در تمامی‌ دستگاه‌ها این ستاد نیز در وزارت نفت سازماندهی شده است.

به گفته این مقام مسوول در حال حاضر وزیر نفت به عنوان رییس، مدیران عامل چهار شرکت اصلی، رییس هیات مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، معاونت و برنامه‌ریزی، مدیران کل روابط عمومی ‌و برنامه انرژی وزارت نفت اعضای ستاد هدفمندی یارانه‌های وزارت نفت را تشکیل می‌دهند.

آماده سازی مردم و فعالان اقتصادی

وی همچنین درباره نتایج اولین نشست ستاد هدفمند کردن یارانه‌های وزارت نفت، با بیان اینکه در این نشست برخی از اقدامات انجام شده همچون آمـاده‌سازی مـردم و فعالان اقتصـادی از طریق اطلاع‌رسانی توسط شرکت‌های زیر مجموعه نفت بررسی شد، اعلام کرد: همچنین مقرر شد تا تمامی ‌شرکت‌های زیر مجموعه نفت با انجام بررسی‌های لازم، آمادگی خود را برای اجرای این قانون افزایش دهند، به نحوی که با آسیب شناسی، رفاه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و اقشار آسیب پذیر به نحو موثری افزایش و تعدیل یابد. معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه در این نشست استفاده از کنتورهای هوشمند، اجرای سیستم‌های هوشمند کارت خوان، کارت انرژی و تقویت ساختارهای بازرسی و نظارت بر عملکرد واحدهای مختلف در دستور کار قرار گرفته است، گفت: همچنین بسته حمایتی بهینه‌سازی مصرف انرژی در پالایشگاه‌های نفت و گاز، خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار به منظور اجرای بهینه طرح و هدفمند کردن یارانه‌ها تدوین شده است.

«خجسته مهر» با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی منحصر به بسته‌های حمایتی جبران خسارات نیست؛ بلکه بسته‌های تحلیل هزینه، درآمد و بهره‌وری را نیز در بر می‌گیرد، بیان کرد: یکی از محورهای اصلی کارگروه طرح تحول اقتصادی موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها بوده که بر اساس مطالعات در شرایط فعلی یارانه‌ها به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و این موضوع باعث شده که به صورت نسبی اقشار کم درآمد سهم کمتری از منافع یارانه‌ها را کسب کنند.

قائم مقام ستاد هدفمندی یارانه‌ها در وزارت نفت تاکید کرد: هم اکنون روند تخصیص یارانه‌ها به شکلی است که اتلاف منابع و بهره‌وری پایین را در بردارد که با اجرای این طرح شاهد برقراری عدالت در تخصیص یارانه‌ها و ارتقای بهره‌وری باشیم. به گفته معاون وزیر نفت، تدوین سیاست اصلاح توزیع یارانه‌ها حاصل فعالیت چندین کارگروه تخصصی و کارشناسی همچون کارگروه محاسبه یارانه حامل‌های انرژی و سایر کالاها، کارگروه بررسی آثار اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی، کارگروه بررسی آثار اصلاح نظام پرداخت یارانه بر متغیرهای اقتصاد کلان، کارگروه بررسی آثار بودجه ای اصلاح نظام پرداخت یارانه و کارگروه روش‌های باز توزیع بوده که وزارت نفت نقش مهمی‌ در این کارگروه‌ها داشته است.

تدوین سبد جدید سوخت

وی در ادامه از تدوین سبد جدید سوخت خودروها با توزیع مناسب قیمت خبر داد و گفت: در سبد جدید سهم بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی فشرده (CNG) و گازمایع (LPG) با توزیع مناسب قیمتی به مردم ارائه می‌شود تا مردم حسب زیرساخت‌های موجود خود انرژی مورد نیاز خود را انتخاب و به مصرف برسانند. وی درک مناسب و استقبال مردم از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را امری مهم دانست و تاکید کرد: تاکنون روابط عمومی‌وزارت نفت در خصوص اطلاع‌رسانی شفاف به مردم و فعالان اقتصادی در چارچوب سیاست‌های کلی اطلاع‌رسانی کارگروه تحولات اقتصادی و مصوبات ابلاغی، اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.