مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن با حضور مسوولان عالیرتبه کشور، وزیر و مسوولان وزارت صنایع و معادن و جمع زیادی از صنعتگران و معدنکاران کشور با هدف بررسی دستاوردها، تجلیل از برترین‌ها و اعلام راهبردهای آینده، روز شنبه دوازدهم تیرماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع در این مراسم، لوح سپاس و تندیس ویژه روز صنعت و معدن به ۷۴ نفر از منتخبان و برگزیدگان حوزه صنعت و معدن کشور شامل ۲۷ واحد صنعتی، ۹ واحد معدنی، ۹ واحد صنایع معدنی، ۱۰ پیش‌کسوت صنعتی، ۳ پیش‌کسوت معدنی، ۳ مکتشف نمونه، ۲ مرکز تحقیق و توسعه، ۲ مرکز مهندسی برتر، ۲ مرکز نمونه پژوهش‌های علمی، ۳ مرکز فعال در زمینه ارائه آمار، یک شهرک صنعتی، یک ناحیه صنعتی برتر و یک واحد کارگاهی اهدا و از این افراد و واحدها تجلیل می‌شود.

رونمایی از روبات «سورنا ۲» و تقدیر از برگزیدگان و برترین‌های فعال در عرصه گسترش فرهنگ و صنعت برای نخستین بار، از دیگر برنامه‌های ویژه روز ملی صنعت و معدن سال ۸۹ اعلام شده است.

همچنین، همزمان با بزرگداشت روز صنعت و معدن، ۳۰۹ طرح صنعتی و معدن با سرمایه گذاری ۹۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ۳۵۷ میلیون دلار ارزی با اشتغالزایی ۱۵ هزارو ۵۲۴ نفر توسط مسوولان عالی‌رتبه و مدیران صنعتی و معدنی در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید.

این طرح‌ها در بخش‌های مختلف صنعت و معدن از جمله سیمان، سنگ‌های ساختمانی، قطعات خودرو، نساجی و پوشاک، صنایع خانگی، صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی، لوازم و تجهیزات پزشکی، مواد شوینده، کاشی و سرامیک و محصولات پتروشیمی بوده است.

به مناسبت بزرگداشت روز صنعت و معدن همچنین، ۶ همایش علمی، تخصصی و فنی توسط تشکل‌های صنعتی و معدنی و مسابقات ورزشی جام صنعت و معدن با حضور ۵۰۰ ورزشکار از میان پرسنل ستادی و استانی صنعت و معدن کشور، برگزار شد.