گروه انرژی -کارشناسان بر این باورند که واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی از جمله تعیین قیمت منطقی برای بنزین تولیدی، نقش موثری در تقویت تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری برای ساخت و توسعه پالایشگاه‌ها دارد. حال در شرایطی که قیمت خرید بنزین کاملا مشخص نیست، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کند که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جریان بازدید از طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره)، شازند بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی و تشکیل کنسرسیوم‌ها برای مقابله با تحریم‌های نفتی بیگانگان تاکید کرد و گفت: پیمانکار این طرح مصداق روشنی از خود‌اتکایی متخصصان ایرانی در انجام پروژه‌های بزرگ پالایشی است.

به گزارش روابط عمومی‌شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، «علیرضا ضیغمی» می‌گوید: ما به عنوان وزارت نفت خود را موظف می‌دانیم، هم از بخش خصوصی و هم از تشکیل کنسرسیوم‌ها در انجام پروژه‌های نفتی حمایت کنیم. توان اجرایی و تجارب بخش خصوصی و کنسرسیوم‌های ایرانی فوق‌العاده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تحریم‌های بیگانگان موجب رشد و بالندگی بیش از پیش متخصصان ایرانی شده است، افزود: صدور قطعنامه‌های پی در پی و تحریم و تهدید یک کشوری که می‌خواهد روی پای خود بایستد، اصلا با منطق قرن ۲۱ انطباق ندارد. وی با اشاره به ابتکار عمل جدید ریاست جمهور و ورود بانک‌های داخلی برای تامین منابع مالی پروژه‌های نفتی گفت: قطعا این تصمیم عملیات اجرایی پروژه‌های نفتی را سرعت بیشتری می‌دهد.