مهتاب رحمتعلی: بخش خصوصی ایران و دولت تاجیکستان در شش مورد تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه امضا کردند. به گزارش خبرنگار اعزامی «دنیای اقتصاد» به دوشنبه، شش تفاهم‌نامه در زمینه‌های صنایع برق، ریلی، بازرگانی، کشاورزی و توریسم بین شرکت توسعه انرژی پاک پرشین و وزرای اقتصادی جمهوری تاجیکستان امضا شد.

بنابراین گزارش در این سفر، دو تفاهم‌نامه جداگانه در زمینه صنعت برق، فروش کنتورهای هوشمند، سیستم صدور قبوض الکترونیکی برق و صادرات ادوات و تجهیزات برقی از ایران به تاجیکستان به امضا رسید. همچنین برگزاری دوره‌‌های تکنیکی در دانشگاه تکنولوژی جمهوری تاجیکستان از دیگر بندهای تفاهم‌نامه‌های مزبور بود.

از سویی قرارداد برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی محصولات تولیدی برق و آب ایران در تاجیکستان به امضای طرفین رسید.

بر اساس این گزارش، در تفاهم‌نامه دیگری احداث خط ریلی معدن ذغال‌سنگ صیاد به طول ۹۰کیلومتر از طرف وزارتخانه‌های بازرگانی و حمل‌ونقل جمهوری تاجیکستان به شرکت توسعه انرژی پاک‌پرشین واگذار شد.

همچنین شرکت پروکو آمادگی خود را نیز برای اجرای سایر پروژه‌های ریلی تاجیکستان به صورت «EPC» (طراحی، تدارکات و ساخت) اعلام کرد.

طبق تفاهم‌نامه‌ای دیگر بین وزارت نیرو و صنایع جمهوری تاجیکستان و شرکت توسعه انرژی پاک پرشین مقرر شد دو طرف در زمینه تجهیز کارخانه‌های صنعتی و شیمیایی تاجیکستان همکاری کنند.

افزون بر این، ساخت و بازسازی کارخانه‌‌های نساجی تاجیکستان نیز طی تفاهم‌نامه‌ای به عهده شرکت توسعه انرژی پاک پرشین گذاشته شد.

بنابراین گزارش در زمینه توسعه همکاری‌های توریستی دو کشور نیز تفاهم‌نامه دیگری بین سازمان جوانان، توریسم و گردشگری تاجیکستان به امضا رسید.

یادآور می‌شود یکی از بانک‌های خصوصی ایران در مناطق آزاد که با سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور تاسیس شد، همکاری‌های لازم در زمینه فاینانس پروژه‌های فوق را به عهده گرفته است.

شرکت توسعه انرژی پاک‌پرشین که در زمینه توسعه انرژی‌های پاک و سازگار با محیط‌زیست فعالیت دارد، بنابر دعوت نماینده تجاری جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خود را با تاجیکستان آغاز کرد.