گروه صنعت و معدن- به تازگی موتور هوشمندی در کشور طراحی و ساخته شده که با اتصال به شبکه اینترنت خرابی احتمالی را به کاربر و سازندگان اطلاع می‌دهد. این موتور همچنین این قابلیت را دارد که از طریق تلفن‌همراه، خاموش و روشن شود. به گزارش خبرنگار ما، مدیرعامل شرکت تولیدکننده این موتور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم‌اکنون امکان تولید انبوه این موتور در کشور وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: «به دلیل اینکه هنوز تکنولوژی وایمکس در کشور فراگیر نشده و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کشور وجود ندارد، امکان همه‌گیر شدن استفاده از این محصول وجود ندارد.»

به گفته «علی اکبر خادمی اصل» در سال گذشته به‌رغم بحران‌هایی که وجود داشت، ۱۳ نوع محصول جدید و کاملا ایرانی، در این واحد صنعتی، تولید شده است. وی خاطرنشان کرد: «در سال ۸۸، برای اولین بار در کشور و خاورمیانه موتور هوشمند طراحی و ساخته شد.»

موتور هوشمند با اتصال به شبکه تلفن یا وایمکس در دورافتاده‌ترین نقاط، پیش از اینکه خرابی موتور آسیب جدی به آن بزند،‌ نوع خرابی را به کاربر و کارخانه اطلاع می‌دهد.

مدیرعامل صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین«جمکو» در ادامه ضمن انتقاد از فراگیر نبودن زیرساخت‌های فناوری اطلاعات (IT) در کشور گفت: «به عنوان مثال هنوز وایمکس در کشور فراگیر نشده است که همین موضوع مشکلاتی را در راه طراحی موتور هوشمند برای ما به وجود آورد.»