فارس- معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت صنایع برنامه این وزارتخانه برای حمایت از صنایع و ارتقای بهره‌وری در اجرای هدفمندی یارانه‌ها را تشریح کرد. «ایرج ندیمی» با تاکید بر اینکه اختصاص ۳۰ درصد به تولید فقط به صورت یارانه نقدی نیست ، گفت: اولا برنامه جبرانی کوتاه‌مدت و ثانیا برنامه میان‌مدت و بلندمدت در راستای ارتقای بهره‌وری تدوین شده و اهداف تغییر تقاضا ، افزایش هزینه و تورم برای بنگاه‌های صنعتی در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: اولویت‌بندی حمایت از صنایع در هدفمندی یارانه‌ها با توجه به تغییر تقاضا و افزایش هزینه تولید به ترتیب شامل صنایع نساجی و ظروف شیشه‌ای، چینی، کاغذ و چوب، صنایع فولاد، مس، آلومینیوم، فروآلیاژ، سرب، روی، ریخته‌گری، صنایع سیمان، کاشی، سرامیک، شیشه تخت، چینی بهداشتی، آجر، گچ، آهک، سنگ، صنایع قند، شکر، روغن نباتی، لبنیات، صنایع شیمیایی و پلاستیکی به ترتیب اولویت برای تغییر تقاضا در صورت حذف برخی از حامل‌های انرژی شناسایی شده‌اند.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت صنایع در مورد برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت حمایت از صنایع گفت: در بهره‌وری نظام مالی توسعه صادرات، توزیع کالا و مدیریت و منابع انسانی و مصرف انرژی مد نظر قرار گرفته و صنایع آسیب‌پذیر شامل صنعت سیمان، فولاد، آلومینیوم و صنعت نساجی شناخته شده‌اند.

وی افزود: ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنایع نساجی، ظروف شیشه‌ای، کاغذ و چوب و دو هزار و ۳۰۰ واحد فولاد، مس، آلومینیوم، فرو‌آلیاژ، روی و سرب، ۲۷۰۰ واحد صنایع سیمان، کاشی، شیشه، چینی، آجر، گچ، آهک و سنگ، ۲۶۰ واحد تولید قند، شکر، روغن نباتی و ۷۳۵ واحد تولید محصولات شیمیایی برای حمایت شناسایی شده‌اند.

ندیمی تاکید کرد: وزارت صنایع حساسیت بر روی تولید دارد، اگر یک بنگاه آسیب ببیند به بقیه خواهد رسید و در این راستا ۱۱۷ رشته صنعتی شامل ۶۵ هزار بنگاه شناسایی شده‌اند که از محل انرژی کمتر آسیب می‌بیند و فرآیندهای جایگزینی خطوط تولید و آموزش بهینه مدیریت انرژی برای آنها تعریف شده است.