گروه انرژی- تکلیف تغییر پرداخت سود جایگاهداران سوخت به کجا خواهد رسید؟ در حالی که اخیرا مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تغییر روش پرداخت سود جایگاهداران و ارسال طرح جدید به دولت برای اخذ مجوزهای قانونی خبر داده، رییس اتحادیه جایگاهداران سراسر کشور معتقد است این طرح از ۱۰ سال پیش مطرح بوده است. بر اساس طرحی که از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطرح شده است، روش پرداخت سود به جایگاهداران از کارمزدی به حق‌العمل کاری تغییر خواهد کرد.

در این بین «بیژن حاج محمدرضا» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار داشت: سال‌ها است که مجاری عرضه سوخت با ضرر و زیان روبه‌رو شده‌اند که همین امر یکی از دلایل اصلی عدم استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت و توسعه جایگاه‌های عرضه سوخت است.

رییس اتحادیه جایگاهداران سراسر کشور یادآور شد: یکی از دلایل اصلی در ضرردهی بعضی از جایگاه‌ها عدم برابری درآمد آنها با میزان حجم سرمایه‌گذاری‌ها است. علاوه بر این، هر سال پرداخت‌های دولتی ما از جمله هزینه تعمیرات، هزینه کارگران، پول برق و ... افزایش یافته است.

وی در توضیح تغییر روش پرداخت سود به جایگاهداران گفت: قرار است روش پرداخت سود به جایگاهداران از کارمزدی به حق‌العمل کاری تغییر پیدا کند. در روش جدید، قسمتی از ارزش فرآورده با توجه به میزان فروش به عنوان حق‌العمل کاری جایگاهداران لحاظ خواهد شد. بنابراین با بالا رفتن قیمت فرآورده‌ها عملا سود جایگاهداران نیز افزایش می‌یابد.

«حاج محمدرضا» در ادامه گفت: اما در حال حاضر در روش کارمزدی، سود جایگاهداران با افزایش قیمت تغییر نخواهد کرد. به طور مثال، اگر قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد از ۱۰۰ و ۴۰۰ تومان به ۲۰۰ و ۸۰۰ تومان افزایش یابد، سود جایگاهداران تغییر نخواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از کارمزدی که جایگاهداران دریافت می‌کنند، با توجه رتبه جایگاه‌ها پرداخت می‌شود، اظهار داشت: بسته به اینکه جایگاهی درجه یک باشد یا درجه پایین‌تری داشته باشد سود دریافتی آنها متفاوت خواهد بود.

وی افزود: به همین منظور، جایگاه‌ها برای اینکه رتبه جایگاه خود را ارتقا دهند یا حفظ کنند و به صورت ۲۴ ساعته فعالیت داشته باشند، باید سرمایه‌گذاری کنند. این سرمایه‌گذاری در ماه از ۵ تا ۲۰ میلیون تومان متفاوت است. بنابراین باید زمینه‌ای برای افزایش درآمد جایگاهداران فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ما، در این بین مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز عنوان می‌کند که تغییر روش پرداخت کارمزد جایگاهداران سوخت و ارسال طرح جدید به دولت در مرحله اخذ مجوزهای قانونی قرار دارد.

«فرید عامری» در خصوص وضعیت توسعه جایگاه‌های سوخت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: هم‌اکنون برنامه‌ها و طرح‌های اقتصادی مختلفی تدوین شده است که بر مبنای آن، استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت و توسعه جایگاه‌های عرضه سوخت افزایش یابد.

وی پیش‌بینی کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، حاشیه سود جایگاهداران افزایش یابد.