گروه انرژی- نمایندگان پتروشیمی «سیبور» روسیه با هدف توسعه همکاری‌ها، از ایران دیدار کردند و نزدیکی به منابع گاز و بنادر را دو مزیت صنعت پتروشیمی ایران برشمردند. به گزارش خبرنگار ما، حدود یک سال از مذاکرات این شرکت جهت سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی‌ایران می‌گذرد، اما هنوز توافق یا تفاهم‌نامه‌ای که منجر به شروع فعالیت این شرکت در ایران شود، امضا نشده است.

تمایل به مشارکت ۵۰ درصدی در احداث مجتمع‌های پتروشیمی، ساخت کارخانه تولید پتروشیمی در ایران، مشارکت در پروژه‌های پارس جنوبی و تشکیل یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک از جمله مهم‌ترین محورهای مذاکرات نمایندگان شرکت «سیبور» روسیه با مسوولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا به امروز بوده است.

بر اساس گزارش «فارس» به نقل از پایگاه اینترنتی «جئوسنتتیکا»، این گروه در دیدار از ایران اعلام کرد با هدف اجرای پروژه‌های پتروشیمی مناطق آزاد اقتصادی در این کشور تاسیس شده است و شرکت‌های دولتی خاصی در زمینه ارائه انرژی برای عملیات شرکتی فعالیت دارند.

این گروه افزوده است: همه این‌ها شرایط قابل قبولی برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم آورده است که در نتیجه بزرگترین مجموعه تولید هیدروکربن‌های آروماتیک در ایران ساخته شده است.

این افراد توسعه سریع صنعت پتروشیمی در ایران را سیاستی عقلانی در زمینه استفاده از منابع گازی موجود دانستند و اقدام دولت در زمینه عرضه مواد خام ارزان قیمت، پایه‌گذاری یک رژیم حقوقی قابل قبول و رفع مشکلات ساختاری را از جمله دلایل رشد سریع این صنعت اعلام کردند.

پیش از این یکی از کارشناسان امور بین‌الملل شرکت صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در زمینه روند مذاکرات این شرکت با شرکت سیبور روسیه اظهار داشت: «تاکنون مذاکرات مختلفی با این شرکت جهت سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است و نمایندگان این شرکت از مناطقی چون ماهشهر و عسلویه جهت سرمایه‌گذاری دیدار داشته‌اند.»

نجار، قائم مقام امور بین‌الملل شرکت صنایع پتروشیمی اظهار داشت: «شرکت سیبور علاقه‌مند است علاوه بر همکاری‌های بازرگانی به صورت مشارکت ۵۰ درصدی با شرکت پتروشیمی، در پروژه‌های ما حضور داشته باشد.»

وی ادامه داد: «به طور مثال نحوه مشارکت در پتروشیمی آریاساسول یکی از مواردی است که مورد علاقه آنها است.»