دیپلماسی لکه‌های نفتی

از امروز فروش بنزین ۴۰۰ تومانی نیمه یارانه‌ای نصف قیمت فوب ۹۰۰ تومانی

گروه انرژی- بعد از برقراری دیپلماسی پسته، دیپلماسی زلزله (هنگام زلزله بم) و دیپلماسی‌های مختلف حالا نوبت به دیپلماسی لکه‌های نفتی رسیده است که شاید شرایط را برای توسعه مناسبات میان تهران و واشنگتن هموار سازد. این در شرایطی است که چند روز قبل فعالان اقتصادی آمریکا نسبت به تصمیمات شورای امنیت برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران هشدار دادند.با وجود گذشت یک ماه از حادثه نفتی خلیج مکزیک، اما کاخ سفید و شرکت بریتیش پترولیوم هنوز نتوانسته‌اند این لکه نفتی را مهار کنند. طولانی شدن عملیات مهار لکه نفتی بزرگ از یک سو و ناتوانی در مهار این حادثه، مقامات نفتی ایران را برآن داشت تا آمادگی خود برای مهار لکه نفتی در خلیج مکزیک را اعلام کنند. البته طرف ایرانی شرط و شروطی هم برای ورود به این ماجرا گذاشته است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است: در صورتی که دولت آمریکا رسما درخواست مشارکت ایران در مهار آلودگی‌های خلیج مکزیک را به دولت ایران ارائه دهد، ما قادر هستیم در محدوده زمانی کوتاهی مشکل خلیج‌مکزیک را مرتفع و کمک حال شرکت بی‌پی در این پروژه باشیم.

بر اثر انفجار و غرق شدن یک سکوی نفتی متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک روزانه بین یک تا پنج هزار بشکه نفت‌خام معادل ۸۰۰ هزار لیتر به دریا نشت می‌کند که می‌تواند یک فاجعه زیست محیطی را رقم بزند. در همین حال به گزارش شبکه (سی‌ان‌ان) ترک، نفت خام نشت یافته از چاه نفتی دریایی در خلیج مکزیک که از چند هفته پیش آغاز شده به سواحل ایالت لوئیزیانای آمریکا رسیده است. از سوی دیگر گفته می‌شود با توجه به احتمال وارد شدن لکه‌های نفتی ناشی از نشت نفت خام از یکی از چاه‌های نفتی در خلیج مکزیک به یکی از جریان‌های قوی اقیانوسی و کشیده شدن دامنه این فاجعه زیست محیطی به سواحل کوبا، دولت آمریکا را بر آن داشته که به مقامات «‌هاوانا» هشدار دهد.

چاه نفتی منفجر شده در خلیج مکزیک از سواحل ایالت لوئیزیانا حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. بنابر ادعای مسوولان شرکت نفتی بریتیش پترولیوم، همه روزه حدود پنج هزار بشکه نفت‌خام در اثر این حادثه وارد آب‌های این منطقه می‌شود، هرچند منابع دیگر این رقم را غیر واقعی و بالاتر از این اعلام کردند.به گزارش فارس، «علیرضا ضیغمی» با اشاره به اینکه این فاجعه در روز نخست اردیبهشت ماه سال جاری اتفاق افتاده و تا کنون شرکت بی‌پی و مجموعه گارد دریایی آمریکا که در عملیات مهار آلودگی دخالت دارند هنوز نتوانسته‌اند موفقیتی حاصل کنند، خاطرنشان کرد: شاغلان در صنعت نفت ایران به واسطه قرار گرفتن در تحریم‌های اعمالی علیه ایران و به دلیل مواجهه با مشکلات مشابه مشکل خلیج مکزیک توانسته‌اند به‌‌رغم کمبود امکانات و تجهیزات گام‌های موثرتر و بلندتری بردارند. وی از مهار تبعات ناشی از انفجار چاه‌های نفت دهلران توسط رژیم بعثی عراق، مشارکت در مهار ۲۰ حلقه چاه کویت، مهار آلودگی‌های چندین چاه منفجر شده توسط منافقین در جنوب ایران، مهار نشتی دو چاه کنگان با فاصله ۶۰ متر از زمین به دلیل رانش زمین، مهار چاه مارون و مهار یکی از چاه فلات قاره طی چهار ماه گذشته به عنوان نمونه توانمندی‌های ایران در مقابله با بحران‌های مشابه خلیج مکزیک نام برد و تاکید کرد: البته همان‌گونه که در مهار دو چاه کنگان کمک به ایران در مهار آلودگی مستلزم درخواست دولت ایران از آمریکا شد، امروز نیز ما معتقدیم مشارکت ایران در مهار آلودگی‌های خلیج مکزیک فقط در صورت درخواست رسمی ‌از سوی دولت آمریکا امکان پذیر است.

ضیغمی ‌با اشاره به اینکه ایران طی چند ماهه اخیر مجهز به تکنولوژی حفاری در چاه‌های عمیق با دکل‌های نیمه‌شناور شده است، اظهار داشت: ایران با حدود ۸۰ سال سابقه حفاری در خشکی و دریا و توانمندی‌های جدید خود قادر به فعالیت در عرصه‌های بین‌المللی است، به عبارتی شاید به لحاظ سخت‌افزاری در قیاس با کشورهای پیش‌رو در صنعت نفت عقب‌تر باشیم، اما در عملیات اجرایی هیچ‌ چیزی کم نداریم، چرا که استفاده سخت‌افزاری از تجهیزات برای ورود پروژه‌هایی مانند مهار آلودگی‌های نفتی خلیج مکزیک بخشی از کار و داشتن روحیه شهادت‌طلبی بخش اعظم کار را شکل می‌دهد که در این مقوله ایران به مراتب در قیاس با کشورهای دیگر جلوتر است.

بنزین نیمه یارانه‌ای

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش دیگری از سخنانش از رشد ۱۰ درصدی حجم ذخایر استراتژیک بنزین در دو ماهه نخست سال‌جاری خبر داد و یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۵/۱۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه (واردات ۲۴ میلیون لیتر بنزین در روز) واردات این فرآورده استراتژیک نفتی کاهش یافته است.

وی همچنین از توقف واردات گازوئیل به کشور خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته به طور متوسط روزانه ۳/۶۵ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف شده است که از این میزان حدود ۳/۶۴ میلیون لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای عرضه شده است.معاون وزیر نفت همچنین از متوسط فروش روزانه یک میلیون لیتر بنزین آزاد در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: اما در ۲ ماهه نخست سال‌جاری به طور متوسط روزانه ۳/۶ میلیون لیتر بنزین آزاد به فروش رفته که این حاکی از رشد قابل توجه فروش بنزین آزاد است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین وارداتی برای ایران حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ تومان هزینه دارد، اظهار داشت: بنزین ۴۰۰ تومانی یک قیمت نیمه یارانه‌ای برای بنزین به شمار می‌رود.

۲۵۵۰جایگاه گاز تا سه سال آینده

ضیغمی در خصوص آخرین وضعیت ساخت و توسعه جایگاه‌های CNG نیز توضیح داد: تا پایان سال گذشته در مجموع ۷۰۰ جایگاه CNG در کشور فعال بود که در حال حاضر تعداد جایگاه‌های CNG ایران به یک‌هزار و ۲۷۸ باب رسیده است.معاون وزیر نفت با اشاره به هدفگذاری برای ساخت یک‌هزار و ۸۰۰ جایگاه CNG تا پایان سال‌جاری اظهار داشت: همچنین بر اساس برنامه تدوین شده تعداد جایگاه‌های عرضه گاز تا پایان سال ۱۳۹۱ به حدود دو هزار و ۵۵۰ جایگاه افزایش خواهد یافت.

احیای ستاره خلیج‌فارس

ضیغمی ‌در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر تشریح آخرین تدابیر احیای مجدد پروژه ستاره خلیج‌فارس، گفت: طی نشست‌های اخیر در پی بازدید وزیر نفت از محل اجرای این پروژه مقرر شده است یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل بانک‌های داخلی و ۸۰۰ میلیون دلار از محل مصوبات سفرهای استانی هیات دولت برای تسریع در روند اجرایی این پروژه تخصیص یابد. وی ضمن تاکید بر این موضوع که عملیات اجرایی پروژه ستاره خلیج فارس طی سال گذشته کندتر از قبل ولی متوقف نشده بود، ادامه داد: به لحاظ تامین اعتبار مشکل این پروژه مرتفع و از ابتدای خرداد ماه سال جاری مقدمات اجرایی این پروژه با شتاب بیشتری فراهم خواهد شد، بنابراین برای ارزیابی تدابیر اجرایی در خصوص این پروژه مستلزم زمان است.