900 میلیون دلار سرمایه‌گذاری روی میدان مشترک با عربستان

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به راه‌اندازی طرح توسعه میدان مشترک گازی سلمان و NGL سیری در سال‌جاری از اختصاص ۹۰۰ میلیون دلار منابع مالی برای توسعه میادین مشترک نفتی ایران با عربستان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر از جزیره کیش، محمود زیرکچیان‌زاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال با راه‌اندازی طرح NGL سیری و فاز اول NGL خارک از سوختن روزانه ۲۲۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز جلوگیری خواهد شد، گفت: هم‌اکنون این طرح گازی مراحل راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی خود را پشت سر می‌گذارد که پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری به عنوان اولین طرح جمع‌آوری گازهای همراه خلیج فارس در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی طرح NGL خارک توضیح داد: در سال‌جاری با تکمیل بخش دریایی این پروژه شامل ۳۰۰ کیلومتر خط لوله زیردریایی و نصب و راه‌اندازی جکت‌ها و دیگر سازه‌های دریایی آن، گازهای جمع‌آوری شده از میادین سروش و نوروز به سکوی دریایی ابوذر منتقل می‌شود و پس از انتقال به جزیره خارک در واحدهای مختلف این جزیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه طرح NGL خارک برای اولین‌بار در یک موسسه بین‌المللی ثبت جهانی شده است، بیان کرد: از این رو قرار است تا خرداد ماه امسال نمایندگان شرکت خارجی طرف قرارداد از این طرح بازدید کرده و در صورت ارزیابی مثبت آنها اولین پیش پرداخت این طرح زیست‌محیطی به ارزش ۵/۶ میلیون دلار پرداخت شود.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی طرح توسعه میدان مشترک گازی سلمان در سال جاری تصریح کرد: از ابتدای امسال نیز تولید نفت از میدان مشترک هنگام در خلیج‌فارس آغاز شده که پیش‌بینی می‌کنیم با حفاری چاه‌های جدید تولید از این میدان مشترک نفتی افزایش یابد.

توسعه میادین مشترک نفتی ایران با عربستان

زیرکچیان‌زاده در ادامه با اشاره به تعریف دو طرح توسعه و نوسازی میدان مشترک نفتی فروزان تصریح کرد: در شرایط فعلی سفارشات کالا در بخش نوسازی تاسیسات موجود این میدان مشترک نفتی انجام گرفته و عملیات اجرایی مطابق با برنامه پیش می‌رود.

وی همچنین با اشاره به تکمیل مراحل مطالعاتی و مهندسی طرح توسعه میدان فروزان گفت: با سفارش کالاهای مورد نیاز به زودی نیز عملیات اجرایی پروژه نیز آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به راه‌اندازی طرح توسعه میدان مشترک گازی سلمان و NGL سیری در سال‌جاری از اختصاص ۹۰۰ میلیون دلار منابع مالی برای توسعه میادین مشترک نفتی ایران با عربستان خبر داد و گفت: برای اولین بار در صنعت نفت ایران اولین طرح تزریق دی اکسید کربن اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تامین مالی طرح توسعه میدان مشترک فروزان هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، بیان داشت: در مجموع برای توسعه این میدان نفتی مشترک ایران در خلیج‌فارس حدود ۹۰۰ میلیون دلار اعتبار تخصیص داده شده است.

زیرکچیان زاده همچنین در مورد توسعه میدان مشترک نفتی اسفندیار در خلیج فارس تبیین کرد: هم‌اکنون مذاکراتی با برخی از شرکت‌های داخلی و خارجی برای استفاده از فاینانس‌های خارجی در حال انجام است، ضمن آنکه منابع داخلی نیز برای اجرای این طرح توسعه نفتی اختصاص یافته است.

توسعه میدان گازی فرزاد

به گزارش مهر، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به مذاکرات انجام گرفته برای توسعه میدان گازی فرزاد B در خلیج فارس بیان کرد: برای توسعه فاز اول این میدان ۱/۱ میلیارد فوت مکعب و برای توسعه فاز دوم این میدان گازی امکان تولید ۲/۲ میلیارد فوت مکعب گاز پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار است محل ساخت تاسیسات این میدان گازی در بندر بوشهر انجام بگیرد، بیان کرد: برای اولین بار در صنعت نفت ایران قرار است با جداسازی دی اکسید کربن از گاز استحصالی آن را به مخازن نفت سنگین ایران تزریق کنیم.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه تاکنون طرح جامع توسعه میدان توسط شرکت هندی نهایی شده است، اعلام کرد: در حال حاضر مذاکرات با ONGC برای امضای قرارداد بیع متقابل جدید در حال انجام بوده، به طوری که تاکنون متن موافقتنامه تهیه شده و مذاکرات برای نهایی کردن بندهای این متون در حال انجام است.

وی همچنین از حفاری دو حلقه چاه توصیفی و عملیات لرزه نگاری سه بعدی در این میدان گازی خبر داد و یادآور شد: همچنین به دلیل تسریع در عملیات اجرایی این میدان گازی فعلا ساخت کارخانه‌های LNG از دستور کار خارج شده است.