7 /17 میلیارد نخ سیگار قاچاقی در کشور دود شد

سخنگوی شرکت دخانیات ایران گفت: امیدواریم فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس به فراکسیون مبارزه با شرکت دخانیات ایران و تضعیف این صنعت تبدیل نشود. «داریوش سهرابی» در گفت‌وگو با «ایسنا»، افزود: متاسفانه بازار مصرف سیگار کشور با رشد بسیار بالایی به تسخیر محصولات دخانی قاچاق درآمده و در چنین شرایطی لبخند بر لبان قاچاقچیان محصولات دخانی نقش بسته است.

وی با ابراز تاسف از این‌که تولید داخلی سیگار مشارکتی از ۵/۸ میلیارد نخ در سال ۱۳۸۷ به ۶۷/۶ میلیارد نخ در سال ۱۳۸۸ رسید که حاکی از کاهش ۳۳ درصدی تولید این محصولات است، اعلام کرد: آمار مربوط به سال گذشته نشان‌ می‌دهد که در سال گذشته واردات رسمی و با مجوز محصولات دخانی به کشور کاهش چشمگیری داشته است.

سخنگوی شرکت دخانیات گفت: متاسفانه میزان ۶۰/۶ میلیارد نخ قاچاق سال ۱۳۸۷ به ۷۳/۱۷ میلیارد نخ در سال ۱۳۸۸ رسید و روند افزایشی بیش از ۱۷۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: در بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی تعرفه سال گذشته واردات سیگار از ۲۰ تا ۴۰ درصد و تولیدات داخلی از ۱۰ تا ۲۰ درصد تعیین شده است که این مساله مطمئنا در سال ۱۳۸۹ خود نیز به عوامل افزایش قاچاق کمک خواهد کرد و سهم درآمدی دولت را کاهش خواهد داد.

قیمت یک کارتن سیگار تحت یک برند معمولی به صورت رسمی و قانونی اگر ۷۵۰ هزار تومان لحاظ شود، قیمت کارتن قاچاق آن برآورد ۶۰۰ هزار تومانی را دارا است که با افزایش تعرفه‌ها به ۴۰ درصد، قیمت ۷۵۰ هزار تومان برای یک کارتن رسمی و قانونی به بیش از یک میلیون تومان خواهد رسید.

او با اشاره به دلزدگی واردکنندگان و تولیدکنندگان سیگارهای مشارکتی گفت: متاسفانه به خاطر رونق بیش از حد سیگارهای قاچاق بخش واردکننده محصولات دخانی و همچنین تولیدکنندگان دیگر میل و رغبتی به سمت سیگارهای رسمی و قانونی ندارند و مطمئنا این مساله بازار دخانیات کشور را دچار چالش عظیمی خواهد کرد.

وی از مسوولان خواست که اجازه دهند شرکت دخانیات با ابزارهای قانونی مصوب در اختیار، در جهت حل این معضلات گام برداشته و با کمک دستگاه‌های کاشف گام‌های قبلی خود را که سبب کنترل بازار شده بود، تداوم بخشیده و پیشنهادات خود را جهت مهار این وضعیت ارائه کند.