با تلاش محققان دانشگاهی و حمایت و سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، روبات هوشمند دستیار جراح با قابلیت کاربرد اختصاصی در لاپاراسکوپی در کشور طراحی و ساخته شد. به گزارش اداره اطلاع‌رسانی ایدرو، دکتر «فرزام فرهمند» استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و مبتکر روبات هوشمند کمک جراحی لاپاراسکوپی خاطرنشان کرد: وظیفه‌ این روبات نگه داشتن دوربین لاپاراسکوپ و قرار دادن آن در موقعیت‌های مناسب است تا دید خوبی برای جراح فراهم کند. وی تصریح کرد: هزینه‌ ساخت روبات نیز در مرحله‌ نمونه‌سازی آزمایشگاهی حدود ۴۰ میلیون تومان و در مرحله تولید نیمه صنعتی حدود ۱۲۰ میلیون تومان است. «فرهمند» در رابطه با آزمایش‌های انجام شده با این روبات گفت: نمونه‌ آزمایشگاهی روبات هوشمند در اتاق جراحی در بیمارستان امام خمینی (ره) مورد آزمایش قرار گرفته است و در نهایت اصلاحاتی در شکل، وزن و اندازه‌ آن انجام شد.

وی گفت: استفاده‌کنندگان از روبات کمک جراح لاپاراسکوپی معتقدند که این روبات سرعت جراحی را افزایش و زمان آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. «فرهمند» درباره‌ امکان تولید انبوه این روبات اظهار کرد: تولید انبوه روبات بستگی به بازخورد دریافتی از بازار خواهد داشت. در حال حاضر شش نمونه در حال ساخت داریم و امیدواریم این روبات به مرحله تولید صنعتی برسد؛ اما در آن مرحله هم تولید به صورت سفارشی خواهد بود. وی با مقایسه این روبات با نمونه‌های خارجی مشابه گفت: مشابه این دستگاه در داخل وجود ندارد؛ اما در خارج از کشور دو روبات مشابه وجود دارد که در جراحی لاپاراسکوپی مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرند و نقش موثری در فرآیند جراحی ایفا می‌کنند، ولی قیمت آن‌ها در حدود ۱۰۰ هزار دلار است که به هیچ عنوان با قیمت مشابه داخلی قابل مقایسه نیست.

وی افزود: توانایی‌های نمونه داخلی و خارجی کاملا مشابه است، ولی کنترل هوشمندی که در نمونه‌ داخلی وجود دارد، موجب برتری آن نسبت به نمونه‌ خارجی شده است. «فرهمند» در توضیح کنترل هوشمند این ربات گفت: روبات قادر است که موقعیت ابزار جراح را شناسایی کرده و با تغییر موقعیت ابزار جراحی، به طور هوشمند دوربین لاپاروسکوپ را جابه‌جا کرده و در وضعیت بهینه قرار دهد. مبدع روبات کمک جراح لاپاراسکوپی اظهار کرد: برای این محصول پیش‌بینی صادرات هم شده؛ اما در مرحله‌ اول بازار داخلی مطرح است و بعد از تامین نیاز داخلی به صادرات فکر خواهیم کرد.

گفتنی است، جراحی لاپاروسکوپی یکی از مصادیق جراحی با حداقل آسیب است که در حفره شکمی‌انجام می‌شود.