تخصیص نامحدود تسهیلات برای سرمایه‌گذاری

عکس:dolat.ir

وزیر صنایع: تولید سیمان به مرز ۷۱ میلیون تن می‌رسد

گروه صنعت و معدن- کارخانه یک میلیون تنی سیمان زابل، با حضور رییس جمهور افتتاح شد. این واحد تولیدی قرار است در آینده‌ای نزدیک، هم نیاز داخلی این استان را تامین کند و هم بخشی از تولیدات این کارخانه به کشورهای همجوار صادر شود. رییس جمهور عصر پنج‌شنبه، در آیین افتتاح کارخانه سیمان «سیستان»، با اشاره به پروژه های بزرگی که در استان سیستان و بلوچستان در دست اجرا است، گفت: با آغاز فعالیت کارخانه سیمان جنوب استان سیستان و بلوچستان، در آینده هم نیاز داخلی این استان تامین می‌شود و هم بخشی از محصول کارخانجات این استان به کشورهای همجوار صادر خواهد شد.

گاز، برای همه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، «محمود احمدی نژاد» که پس از افتتاح کارخانه سیمان سیستان در جمع مدیران این پروژه و دست‌اندرکاران راه‌اندازی کارخانه یک میلیون تنی سیمان سیستان سخن می‌گفت، آماده شدن فاز نخست نیروگاه چابهار، مرحله نخست گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و توسعه بندر چابهار را از دیگر برنامه های دولت برای این استان طی سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت: تا پایان دولت دهم، همه استان سیستان و بلوچستان از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص ۸۰ میلیارد تومان بودجه احداث و تکمیل به راه آهن «چابهار - مشهد» گفت: دولت از این پروژه به هر میزان که کشش اجرایی داشته باشد، حمایت می‌کند.

احمدی‌نژاد توسعه بندر چابهار را از دیگر برنامه‌های دولت برای استان سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: این پروژه امسال آغاز می‌شود و بندر چابهار به یکی از قطب های اصلی تجارت بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

رییس جمهوری در ادامه، از تخصیص تسهیلات نامحدود برای ساخت مسکن مهر و توسعه سرمایه گذاری در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: کسانی که برای سیستان و بلوچستان دلسوز هستند باید جوانان و مردم را به سرمایه‌گذاری در این استان تشویق کنند.

وی خاطرنشان کرد: به هر میزان که در استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری شود، وزارت صنایع و معادن نیز مشارکت می‌کند و این امتیاز بزرگی است که در هیچ یک از استان های دیگر وجود نداشته است.

تولید در مرز ۷۱میلیون تن

از سوی دیگر، «علی اکبر محرابیان» وزیر صنایع و معادن نیز در این مراسم گفت: با افتتاح این واحد سیمانی در نقطه مرزی کشور، ظرفیت تولید این محصول در کشور از ۳۴ میلیون تن در سال ۸۴، اکنون با یک جهش بی‌نظیر به حدود ۷۱ میلیون تن در سال رسیده و با افتتاح چند پروژه سیمانی دیگر در مناطق مختلف کشور طی سال جاری، ظرفیت تولید این محصول به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون این بخش، از رشد و شکوفایی مناسبی برخوردار است، افزود: در سال گذشته برای نخستین بار ۵/۵ میلیون تن صادرات سیمان داشته‌ایم و امسال نیز با این میزان تولید، قادر به صادرات ۷ میلیون تن سیمان خواهیم بود.

محرابیان گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش تولید این محصول، پیش‌بینی شده است تا ۵ سال آینده، میزان صادرات سیمان، از مرز ۴۰ میلیون تن نیز عبور کند.

کلنگ‌زنی سیمانی در بلاروس

وزیر صنایع و معادن در ادامه با اشاره به اینکه امروز ایران در تولید علم و تکنولوژی سیمان سرآمد است و می‌تواند در همه بخش‌ها، ‌به صورت خودکفا، خدمات آموزشی ارائه ‌کند، تصریح کرد: هم‌اکنون متخصصان ایرانی می‌توانند خدمات فنی و مهندسی را در این بخش، به کارخانه‌های داخلی و همچنین شرکت‌های ایرانی خارج از کشور ارائه کنند.

محرابیان افزود: به همین منظور، طی هفته آینده، چندمین کارخانه تولید سیمان در خارج از کشور، در بلاروس کلنگ‌زنی می‌شود.