گروه صنعت و معدن- رییس ستاد تحول وزارت صنایع از برنامه‌های چهارگانه این وزارتخانه برای کاهش فشار روی صنایع کشور همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خبرداد. «رضا فاطمی‌امین» در نشست مشترک مسوولان وزارت صنایع و معادن با تشکل‌های صنعتی و تولیدی توضیح داد: وزارت صنایع و معادن چهار برنامه اعمال تعرفه واردات روی برخی کالاها، اعطای وام‌های کوتاه‌مدت، جوایز صادراتی و کمک‌های بلاعوض و غیرمستقیم را در دستور کار داشته تا بلافاصله پس از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها به منظور کاهش فشار روی صنایع کشور به اجرا درآورد. وی افزود: همچنین سه پروژه تعیین قیمت، برنامه ضربتی و افزایش بهره‌وری نیز در دستور وزارت صنایع و معادن قراردارد.

او با اشاره به اینکه این ستاد کار خود را قبل از شروع بحث‌های مربوط به طرح تحول اقتصادی و هدفمند شدن یارانه‌ها شروع کرد، خاطرنشان کرد: در کارگروه طرح تحول اقتصادی نیز برنامه‌های ما مورد استقبال قرار گرفت و می‌توانیم بعد از اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها، منابع موردنیاز خود را به صورت تن‌خواه از خزانه بگیریم که بعدا با درآمدهای حاصل از هدفمند شدن یارانه‌ها این بدهی تسویه می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث مولدهای برق به منظور افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در صنایع کشور در دستور کار قرار دارد، توضیح داد: تاکنون احداث ۸۲ مگاوات مولد برق را برای ۹ واحد صنعتی برای تامین منابع مالی به بانک صنعت و معدن معرفی کرده‌ایم و ۵۰۰ مگاوات نیز از وزارت نیرو، پروانه احداث گرفته‌اند. برنامه کلی ما نیز احداث دو هزار مگاوات مولد برق است. فاطمی‌امین در ادامه با بیان اینکه قرار است ۲۳ تفاهم‌نامه با تشکل‌های صنعتی و تولیدی انرژی‌بر امضا شود، یادآور شد: در این تفاهم‌نامه‌ها انتظارات وزارت صنایع و معادن و همچنین کمک‌های این وزارتخانه به تشکل‌های صنعتی و تولیدی مشخص شده و از سوی دیگر نیازها و تعهدات این تشکل‌ها نیز مشخص شده است. قرار است در گام نخست با تشکل‌های صنعت سیمان، شوینده و فولاد تفاهم‌نامه امضا شود و تا یک ماه آینده نیز این تفاهم‌نامه با کلیه تشکل‌های مربوطه امضا خواهد شد.