گروه انرژی- غزاله طایفه- پانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حالی دومین روز خود را پشت سر گذاشت، که بحث تامین منابع مالی برای اجرای پروژه‌ها مهم‌ترین محور خبری مدیران نفتی است. در این بین مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌های اولویت دار این شرکت از توافق با بانک‌های ملت و صادرات خبر داده و اظهار کرد: برای اجرای بخشی از پروژه‌های پالایشی با بانک ملت تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۴/۲ میلیارد دلار امضا شده است. همچنین تفاهم‌نامه دیگری نیز با بانک صادرات به ارزش ۸۳۲ میلیون دلار امضا کرده‌ایم.«سید نورالدین شهنازی‌زاده» در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران با بیان اینکه در مجموع ۳/۳ میلیارد دلار در سال ۸۹ باید برای اجرای پروژه‌های اولویت دار این شرکت هزینه شود، اظهار داشت: همچنین برای اجرا و ساخت پالایشگاه‌های جدید این میزان باید به ۳/۶ میلیارد دلار افزایش یابد.

عرضه دو میلیارد دلار اوراق مشارکت

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به عرضه یک میلیارد دلار اوراق ارزی طرح‌های پالایشگاهی در سال جاری اظهار داشت: همچنین امسال ۲/۱ میلیارد دلار اوراق ریالی عرضه می‌شود.به گفته وی، برای انتشار اوراق ارزی و ریالی، پالایشگاه‌های نفت تهران- بندرعباس و اراک در اولویت قرار دارند، همچنین با توجه به عدم همکاری سهامداران پالایشگاه نفتی اصفهان ۳۰۰ میلیون دلار اوراق مشارکت این پروژه در سال گذشته عرضه نشد.

کارت سوخت می‌ماند

وی در ادامه در خصوص وضعیت عرضه بنزین در صورت اجرا شدن قانون هدفمند شدن یارانه‌ها اظهار داشت: هنوز وضعیت توزیع بنزین از لحاظ تک نرخی یا دو نرخی بودن مشخص نیست، ولی در هر صورت سامانه هوشمند سوخت پابرجا خواهد بود.

افزایش ۶ میلیون لیتری بنزین تا پایان سال

وی در ادامه از راه‌اندازی دو طرح کت‌کراکر آبادان در سال ۱۳۸۹ به منظور افزایش تولید بنزین خبر داد و گفت: این طرح افزایش ۵/۴ میلیون لیتری بنزین را در پی خواهد داشت. همچنین طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تهران به میزان ۵/۱ میلیون لیتر نیز امسال راه‌اندازی می‌شود. به این ترتیب در پایان سال جاری ۶ میلیون لیتر افزایش تولید بنزین خواهیم داشت.

صدور کارت انرژی تا پایان سال

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از صدور کارت انرژی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های برنامه‌ریزی شده با صدور این کارت تعادل در مصرف سوخت‌های مختلف از ابتدای سال آینده عملیاتی می‌شود.«شهنازی‌زاده» با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر بنزین و نفت گاز، کارت هوشمند در بخش «ال.پی.جی» نیز فعال شده است، گفت: با صدور کارت هوشمند «سی‌.ان.‌جی» تا پایان امسال، برای صدور کارت انرژی در سال آینده زمینه‌سازی می‌کنیم. وی با اشاره به این‌که با صدور کارت انرژی اختیار مصرف انواع سوخت با مصرف‌کننده خواهد بود، گفت: به این منظور تاکنون دو جایگاه سی.‌ان.‌جی به صورت پایلوت به سیستم کارت هوشمند مجهز شده‌اند.