مهر- معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش سهم گاز به ۶۲ درصد در سبد انرژی، از افزایش وسعت شبکه انتقال گاز ایران به ۵/۳۱ هزار کیلومتر خبر داد و گفت: میزان واردات، صادرات و مصرف گاز کشور در برنامه چهارم توسعه افزایش یافته است. «جواد اوجی» در تشریح عملکرد شرکت ملی گاز در برنامه چهارم توسعه با بیان اینکه هم‌اکنون گاز در جهان به عنوان انرژی برتر شناخته شده و ایران با داشتن حدود ۳/۲۸ تریلیون مترمکعب ذخایر درجا به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز دنیا پس از روسیه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب تنها ۵۱ هزار خانوار تحت پوشش گاز طبیعی قرار داشتند که هم‌اکنون این تعداد حدود ۵/۱۵ میلیون خانوار افزایش یافته است، اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفیت پالایش گاز ایران نسبت به سال ۸۳ حدود ۴۱ درصد رشد داشته است.

به گفته این مقام مسوول، میزان ساخت خطوط انتقال فشار قوی از ۲۰ هزار کیلومتر به ۳۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر تا پایان سال گذشته افزایش یافته است. این عضو هیات مدیره شرکت گاز در ادامه با اشاره به رشد ۵۷ درصدی تعداد ایستگاه‌های تقویت فشار، تصریح کرد: شبکه گازرسانی استانی در برنامه چهارم به ۱۶۵ هزار کیلومتر افزایش یافته و هم‌اکنون تعداد شهرهای بهره‌مند از گاز ۷۹۰ شهر و تعداد روستاها به ۸ هزار و ۸۰۰ روستا افزایش یافته است. اوجی همچنین به رشد ۱۸ برابری تعداد جایگاه‌های سوخت سی.ان.جی اشاره کرد و یادآور شد: در این میان سهم گاز در سبد مصرف انرژی به ۶۲ درصد ۸۸ رسیده است. معاون وزیر نفت در مورد میزان صادرات و واردات گاز نیز توضیح داد: میزان صادرات گاز نسبت به سال ۸۳ حدود ۱/۵۱ درصد و میزان واردات گاز رشدی معادل ۶/۹ درصدی داشته است . وی با بیان اینکه تعداد مشترکین گاز ۵/۶۳ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: تعداد انشعابات از ۵ میلیون و ۲۴۴ هزار انشعاب به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار انشعاب تا پایان سال گذشته افزایش یافته است و هم اکنون بالغ بر ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش گاز قرار گرفته‌اند.