گروه انرژی- وزیر نفت از تشکیل بانک نفت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این بانک با حداقل ۲هزار میلیارد ریال سرمایه اولیه تاسیس خواهد شد. به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی‌ نفت، «مسعود میرکاظمی» این میزان سرمایه اولیه را بر اساس آیین نامه شورای پول و اعتبار دانست و افزود: کارگروهی برای تسریع در تاسیس این بانک تشکیل شده است. وی تاکید کرد: با تشکیل بانک نفت، حجم سرمایه‌گذاری در این صنعت در طول برنامه پنجم توسعه سه برابر خواهد شد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون در آستانه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و برنامه پنجم توسعه قرار داریم، تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت نیاز داریم که ۱۲۵ میلیارد دلار آن به بخش بالادستی اختصاص دارد.

میرکاظمی اظهار داشت: در کنار تمام منابعی که برای اطمینان بخشیدن به تامین این سرمایه فراهم شده، باید بانکی نیز توسط فعالان و شرکت‌های ایرانی صنعت نفت تشکیل شود تا اطمینان بیشتری برای اجرای پروژه‌ها در صنعت فراهم آید.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هم اکنون روابط بسیار مطلوبی با بانک‌ها و موسسات داخلی و خارجی برای تامین اعتبار مورد نیاز صنعت نفت در برنامه پنجم برقرار شده است،‌ یادآور شد: در همین حال با ایجاد این بانک جدید، بخش خصوصی با متولی شدن تامین سرمایه‌گذاری می‌تواند در سیاست‌های پولی و مالی نیز مشارکت داشته باشد. وی تصریح کرد: با تشکیل بانک صنعت نفت علاوه بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و ادامه توسعه واحدهای واگذار شده، پروژه‌های توسعه‌ای جدید در آینده ساماندهی و پشتیبانی خواهد شد. وی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه با حضور گسترده‌تر شرکت های داخلی عملیاتی می‌شود، گفت: این امر مستلزم ارتقای کیفیت، فناوری و کاهش هزینه اجرای پروژه از سوی این شرکت‌ها است.

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت به عنوان بخش دولتی و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از هرگونه حمایت و کمکی برای تاسیس این بانک دریغ نکرده و برای ثبت شدن سریع تر آن در بانک مرکزی تلاش خواهد کرد.

میرکاظمی اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد بانک سرمایه‌ای صنعت نفت با تعدادی شعبه محدود در کشور باشیم.