گروه انرژی- در شرایطی که کشور‌های غربی با تنگ کردن حلقه تحریم نفتی فشار‌های جدیدی را به کشور وارد می‌سازند، تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که روند خرید بنزین از کشور‌های مختلف با قیمت ارزان تر همچنان ادامه داشته و شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران منافع اقتصادی خود را خرج تحمیل قوانین فرامرزی آمریکا نمی‌کنند. این در شرایطی است که بخش‌خصوصی در ایران آمادگی خود را برای خرید بنزین برای تشدید بی‌اثر کردن تحریم‌ها اعلام کرده است. آمار و اطلاعات مربوط به واردات بنزین به کشور به قدری مهم شده که روز گذشته خبر ورود محموله ۶میلیون تنی بنزین به کشور با سرکلیشه «ویژه» روی خبرگزاری فارس قرار گرفت.

به گزارش این خبرگزاری، چند محموله بزرگ بنزین به میزان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۵/۳ میلیارد دلار طی ۴ ماه آبان تا بهمن ۸۸ وارد کشور شده است.

جمهوری اسلامی ایران در حالی طی هفت ماه نخست سال گذشته فقط یک میلیون و ۳۲۵ هزار تن بنزین به ارزش ۹۳۹ میلیون دلار وارد کشور کرده بود، که بر اساس تصمیم مدیران ارشد کشور برای تامین ذخایر استراتژیک طی چهار ماه بعدی یعنی آبان، آذر، دی و بهمن، واردات این فرآورده مهم نفتی بیش از ۵ برابر افزایش یافته و با رشد ۴۷۵ درصدی به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، پیش از این کشورهای تحریم‌کننده ایران به ویژه آمریکا بیشترین سعی و تلاش را برای تحریم صادرات بنزین به ایران از خود نشان داده بودند، ولی مقامات نفتی ایران با این اقدام و رشد چند برابری واردات بنزین از کشورهای متعدد نشان دادند که این تحریم‌ها به هیچ عنوان کارآیی ندارد.

گزارش فارس حاکی است، رایزنی آمریکا با کشورهای صادرکننده بنزین به ایران برای متوقف کردن صادرات این محموله مهم نه تنها راه به جایی نبرد، بلکه ایران توانست محموله بیش از ۶ میلیون تنی بنزین را با کاهش ۲۲ درصدی قیمت در مقایسه با ۷ ماه ابتدایی سال خریداری کند.

بر اساس این گزارش، در حالی ایران یک میلیون و ۳۲۵ هزار تن بنزین به قیمت هر تن ۷۱۰ دلار در ۷ ماه اول سال خریداری کرده بود که طی چهار ماه بعدی توانست هر تن بنزین را به قیمت ۵۵۷ دلار خریداری نماید.

به گزارش فارس، شمار کشورهای صادرکننده بنزین به ایران نیز در این مدت رشد قابل توجهی داشته و از چهار کشور امارات، هلند، رومانی و قطر به ۱۲ کشور افزایش یافته و هند، ترکمنستان، سنگاپور، عربستان، تایوان، آذربایجان، عمان و ترکیه نیز به جمع کشورهای صادرکننده بنزین به ایران پیوستند.