افزایش قطعی قیمت گاز در سال 89

عکس: شانا

پیش‌بینی کسری ۲۴۰ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان آینده گروه انرژی - مدیر عامل شرکت ملی گاز از افزایش قطعی قیمت گاز طبیعی در بخش‌های خانگی و تجاری در سال آینده خبر داده و می‌گوید: اگر چه برنامه جامع انرژی کشور در حال تدوین است؛ اما افزایش قیمت گاز در سال آینده قطعی شده است.

«جواد اوجی» که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: هنوز در رابطه با میزان افزایش قیمت گاز توافق نهایی حاصل نشده است؛ اما پیش بینی می‌شود با افزایش بهای گاز، میزان مصرفی این حامل انرژی در بخش خانگی و تجاری ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

قیمت برای واحدهای صنعتی اعلام می‌شود

به گزارش خبرگزاری‌ها، عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با تاکید براینکه بحث افزایش قیمت گاز فقط مشمول بخش خانگی و تجاری می‌شود، بیان کرد: این افزایش قیمت در بخش‌های صنایع، نیروگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی ‌هنوز نهایی نشده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در سال‌جاری با وجود افزایش تولید و انتقال گاز، تراز گاز کشور در مجموع ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز منفی بوده است، تبیین کرد: برای جبران این کسری محدودیت‌هایی در تامین سوخت مایع واحدهای نیروگاهی اعمال شد.

تحویل دوبرابر تعهد

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه در ۵ ماهه پایانی سال‌جاری شرکت ملی گاز، دو برابر تعهد خود به نیروگاه‌ها گازرسانی کرده است، تصریح کرد: در این مدت به طور متوسط روزانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب گاز تحویل داده شده است.

افزایش واردات از ترکمنستان

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳ سال آینده هیچ گونه افزایش تولیدی در بخش میادین داخلی نداشته باشیم، اظهار داشت: از این رو قصد داریم با افزایش واردات گاز از ترکمنستان، افزایش قیمت گاز، مدیریت مصرف و توسعه پالایشگاه‌ها سال آینده را هم بدون چالش پشت سر بگذاریم.

۲۴۰ میلیون متر مکعب کسری

«اوجی» خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده پیش بینی می‌کنیم زمستان سال آینده بدون اعمال محدودیت سوخت به نیروگاه‌ها، روزانه با ۲۴۰ میلیون متر مکعب کسری گاز مواجه شویم.این مقام مسوول همچنین با اشاره به اینکه بر اساس برنامه قرار بود در سال جاری حدود ۶ هزار میلیارد تومان منابع سرمایه‌ای جذب کنیم، اعلام کرد: اما تاکنون حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی و سرمایه‌ای برای اجرای پروژه‌های مختلف جذب شده است.

تفاهم ۵/۱۲ میلیارد یورویی

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای با بانک صادرات اظهار داشت: تفاهمنامه‌ای با بانک صادرات ایران برای تامین ۵/۱۲ میلیارد یورو منابع مالی و اعتباری پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌ امضا شده است.

وی گفت: بر اساس این سند همکاری، قرار است در سال آینده حدود ۳ میلیارد دلار منابع مالی توسط این بانک داخلی برای تامین مالی طرح استحصال اتان پالایشگاه گاز پارسیان و تکمیل ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند ۲، اختصاص داده شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در این طرح مشارکتی، سهم بانک صادرات ۷۰ درصد و سهم شرکت ملی گاز ایران ۳۰ درصد برآورد شده است، اظهار داشت: همچنین مابقی این منابع مالی در سایر پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو قرارداد تامین مالی

معاون وزیر نفت ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، برای اولین سال اجرای برنامه پنجم توسعه باید ۹/ ۶ میلیارد دلار جذب سرمایه در بخش پایین‌دستی صنعت گاز کشور صورت گیرد.

وی همچنین از امضای ۲ تفاهمنامه با فاینانسورهای داخلی برای تامین مالی دو پروژه گازی در سال ۸۹ خبر داد و افزود: بر این اساس قرار است تامین فاینانس ادامه خط لوله ششم سراسری به طول ۶۵۰ کیلومتر از اهواز تا دهکلان، به ارزش یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان انجام گیرد.به گفته «اوجی»، با امضای تفاهمنامه دیگری قرار است ۱۷۰ میلیارد تومان منابع مالی طرح توسعه پالایشگاه گاز ایلام برای افزایش تولید گاز این مجموعه به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز انجام شود.